Annonsere på Transit Magasin
Annonsere på Transit Magasin

Biologen som ønsker å gjøre en forskjell i klesindustrien

Annonsørinnhold.

Monica Langeland har satset på bærekraftig mote etter 15 år i fiskerinæringen: – Som marinbiolog ønsker jeg å gjøre en forskjell i den svært forurensende klesindustrien.

(SPONSET INNHOLD)

Plastoppvåkningen og bærekraftige valg

Etter 15 år i fiskerinæringen, og med et svært høyt forbruk og lite gjennomtenkte spontankjøp, ønsket Monica å gjøre en endring. En endring som skulle føre til at hun kunne bruke sin kompetanse og sin lidenskap for havet, og samtidig gjøre andre mer bevisste på sine valg. For Monica ble det høyaktuelt å satse på en grønn nettbutikk etter at verden ble mer opptatt av klesproduksjon og plastforurensning i havet. Monica ble våren 2019 medeier i nettbutikken Grønt Skift, og doblet omsetningen på under et halvt år.

Monica er utdannet marinbiolog fra Universitetet i Bergen og har studert informatikk på NTNU og har lang erfaring med salg og markedsføring i fiskerinæringen.

– Erfaringen jeg har fra salg har vært svært nyttig da jeg ønsket å videreføre denne bedriften, sier hun.


HER KAN DU BESØKE NETTBUTIKKEN TIL GRØNT SKIFT. 

DU KAN FÅ 15 % RABATT PÅ ORDINÆRE PRISER FRAM TIL 1. DESEMBER, HUSK BARE Å SKRIVE RABATTKODEN I DIN BESTILLING: Naturpress15 


Fra storforbruker til bevisst forbruker

Våren 2019 fant Monica ut at hun ville bruke sin erfaring og kompetanse på å gjøre en forskjell. Hun har aldri vært spesielt opptatt av mote, men tidligere var hun likevel en storforbruker. Etterhvert ble Monica mer og mer opptatt av bærekraftige innkjøp, og ble mer oppmerksom på hva hun kjøpte og hvor en vare kom fra. Ikke minst ble hun opptatt av materialer. Ved en ren tilfeldighet satt hun og surfet på Finn.no, og kom over at bedriften Grønt Skift lå ute for salg.

– Jeg tenkte at dette måtte være et tegn, så jeg ringte. Og vipps eide jeg 85% av bedriften og flyttet lager og inventar fra Hønefoss til Kokstad.

Økt omsetning og kvinnelige medarbeidere

På få måneder har hun økt omsetningen og ansatt to kvinner, én på lageret og én på sosiale medier, i tillegg til en kommunikasjonsansvarlig på timebasis.

– For meg ble det viktig å ansette andre kvinner som deler de samme grønne verdiene og visjonene som meg, og som ønsker å løfte Grønt Skift til nye høyder. Jeg pleier å si at å kjøpe bærekraftige, miljøvennlige materialer er det fjerde beste alternativet. De tre beste alternativene er å ta vare på det man allerede har, så kan man reparere og kjøpe brukt, men av og til, må man kjøpe nytt tøy. Da er det greit å vite at klærne man kjøper er miljøvennlige, og ikke minst, at de som lager klærne våre får rettferdig lønn, sier Monica Langeland.

Nye klær uten dårlig samvittighet

Monica ønsker at folk skal tenke mer igjennom sitt klesforbruk. Men når man først skal handle, er hennes ambisjon er å kunne tilby nye basic-klær, som man kan handle uten å få dårlig samvittighet:

– Undertøy, treningstøy og t-skjorter er forbruksvarer, derfor ønsker vi å tilby økologiske, sertifiserte og bærekraftige klær, når du allikevel må kjøpe disse plaggene. I tillegg får du kjøpt klær som ikke går av moten, og som du har sesong etter sesong, sier Monica.

Grønt Skift har levert plagg til Framtiden i våre hender, Miljøpartiet De Grønne, Fjong og Passion for Ocean-festivalen som ble avholdt i Bergen, med fokus på livet i havet.

LES OGSÅ

1 kommentar

Kommentarer er stengt.

FØLG

1,627FansLik
512FølgereFølg
924FølgereFølg
- Annonse -spot_img

SISTE NYTT