Annonsere på Transit Magasin
Annonsere på Transit Magasin

Slik kan norske studenter avkolonisere universitetene. SAIH lanserer verktøy

SAIH lanserer verktøy for avkolonisering av akademia.

Illustrasjon: SAIH

SAIH lanserer verktøy for avkolonisering av akademia.

Etter flere runder med opphetede debatter om temaet, har aktivister og akademikere nå utarbeidet et pedagogisk verktøy for norske studenter om hvordan man kan jobbe med avkolonisering av akademia.

– Vi har sett at noen har tolket avkolonisering dithen at det nærmest er snakk om å kaste akademia slik vi kjenner det i dag på skraphaugen. Men avkolonisering går til kjernen av det som er akademias oppdrag; å stille kritiske spørsmål og evaluere etablerte sannheter. Vi håper dette verktøyet kan bidra til å få debatten om avkolonisering over på et konstruktivt spor, sier Sunniva Folgen Høiskar, leder i SAIH.

SAIH er Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond.

Ønsker å belyse maktstrukturer og rasisme

Verktøyet heter «En introduksjon til avkolonisering av akademia» og består av en del caser fra norsk akademia som belyser maktstrukturer, rasisme og det som kalles «usynlig pensum». Akademias usynliggjøring av det samiske er viet stor plass.

– Verktøyet retter seg mot studenter og akademikere og legger opp til videre debatt og refleksjon. Målet er å oppnå større bevissthet rundt undertrykkende mønster og praksiser som man ikke nødvendigvis er seg bevisst. De viktigste samtalene om dette temaet, er de som foregår i forelesningssaler, på pauserom og i pensumråd, sier Høiskar.

Arven etter kolonitiden henger fortsatt igjen

Ixchel A. León H. er student ved UiO, har vært med og selv skrevet en av casene i verktøyet. Hun er født i Guatemala og er fra maya-folket, men har vokst opp og studert i USA, Ecuador og Norge.

– Jeg ble født i et land som ble kolonisert av Europeerne, der språk og kunnskap som forfedrene mine hadde nesten ble utryddet. For meg er avkolonisering viktig for nettopp å belyse hvordan kolonialitet fortsatt føles og kjennes i dag, ikke bare på undervisningssituasjoner, men også på kroppen.

Hun opplever lite kunnskap og bevissthet om arven fra kolonitiden i Norge og savner et mer kritisk perspektiv i hele akademia.

– Ofte blir de postkoloniale og maktkritiske teoriene behandlet som «add-ons», sier hun.

En internasjonal trend

De senere årene har studenter over hele verden kjempet for avkolonisering av høyere utdanning, både i tidligere kolonistater og kolonimakter.

– I en norsk sammenheng kan dette virke som tematikk som ikke gjelder for oss som ikke har vært kolonimakt. Men for eksempel har Norge har en kolonihistorie i Sàpmi. Dette er ikke noe som gjelder bare andre land og kulturer, sier Høiskar.

LES OGSÅ

FØLG

1,627FansLik
512FølgereFølg
924FølgereFølg
- Annonse -spot_img

SISTE NYTT