Annonsere på Transit Magasin
Annonsere på Transit Magasin

Skoler er stengt, men undervisningen må fortsette

Mens norske barn har kommet tilbake på skolen, er skolene fremdeles stengt for syv av ti elever i verden. For mange av dem kan veien tilbake bli fryktelig lang.

KRONIKK: Aldri før hadde så mange jenter og gutter gått på skolen som før korona-pandemien startet; ni av ti barn og unge i verden hadde tilgang til utdanning. Så kom pandemien og stengte skoledørene i en hel verden. På få uker hadde tallet snudd; ni av ti stod nå uten tilgang til skolen sin.

Vi har sett at korona-pandemien fører til at både helsesystemer og økonomier risikerer å kollapse. Redd Barna er også bekymret for konsekvensene dette vil ha for barns utdanning. Vi frykter at det vil ta lang tid før alle barn er tilbake på skolebenken. Dette vil spesielt ramme barn som allerede var sårbare før pandemien, og som kanskje aldri kommer seg tilbake til skolegården. 

Framtiden satt på vent

Vi har sett det i tidligere kriser; stengte skoler over lang tid kan være svært ødeleggende for barns helse, ernæring, beskyttelse og velvære. Under ebola-krisen i 2013 opplevde fem millioner elever at skolene stengte, og mange mistet undervisningen i mer enn et halvt år. Antallet barneekteskap og tenåringsgraviditeter økte i denne perioden, noe som setter en stopper for videre utdanning for mange jenter. 

Sammen med en rekke andre organisasjoner, har Redd Barna laget et opprop som ber verdens ledere om konkrete tiltak for å sikre at barns læring fortsetter både under og etter pandemien. Med mindre det iverksettes effektive tiltak umiddelbart, risikerer vi å reversere framdriften for å nå FNs bærekraftsmål for utdanning og at framtiden til millioner av barn settes på vent. 

Utdanning øverst på ønskelista

Ikke bare er utdanning en menneskerett. Det står også overraskende ofte helt øverst på ønskelista til barna selv. Særlig hos de barna som ikke kan ta denne menneskeretten for gitt. 

På mine reiser i Redd Barna er det også dette budskapet barna møter meg med; de både ønsker og krever utdanning. Gang på gang sier barn som bor i noen av verdens farligste områder at de ønsker seg én ting framfor alt annet: å få gå på skole. For skolen er ikke bare et sted for å lære. Det er et sted å møte venner, spise et ernæringsrikt måltid, ta en pause fra livet hjemme. Ja, rett og slett et trygt sted.  

Store forskjeller

De siste månedene har mange elever fått fjernundervisning. De digitale ferdighetene våre har økt, og Zoom, Teams og WhatsApp har blitt en del av vårt daglige ordforråd. Dette er kjempeviktige tiltak for å sikre kontinuitet i utdanningen, men det innebærer en risiko for at det blir et stort gap mellom hvem som lærer og hvem som ikke gjør det. Ulik tilgang til internett og teknologi er en av grunnene til risikoen for økte forskjeller. Blant de som risikerer å stå uten utdanningstilbud nå er blant andre millionene av barn som lever i konflikt og humanitære kriser. 

I Nigeria har koronaviruset ført til stengte skoler for 39,4 millioner studenter. Bare 38 prosent av befolkningen i Nigeria har tilgang til trådløst internett. Mayowa (11) fra Lagos i Nigeria skrev en appell til myndighetene og ba dem om å komme med flere alternativer til hvordan de kunne fortsette studiene hjemmefra – også for de uten internettilgang.  

Det finnes løsninger

Vi har flere gode eksempler som kan bygges videre på: I Colombia har Kunnskapsdepartementet lagt opp til hjemmeskole gjennom TV og radio. Redd Barna deler ut undervisningsmateriell og støtter de familiene som trenger det. 12 år gamle Sara fra Colombia har publisert en video hvor hun takker lærerne sine for at de gjennom fjernundervisning har gjort at hun kan fortsette å lære selv om skolen er stengt. 

I flyktningleirene i Cox’s Bazar, Bangladesh, har organisasjoner som Redd Barna måttet stenge læringssentrene på grunn av smittevern. Vi har i stedet kurset omsorgspersoner til å undervise barna hjemme. Sanjidas* foreldre er svært glade for at datteren deres kan fortsette å lære hjemme: “Vi hadde ikke forstått at utdanning er så viktig. Nå som vi har blitt gjort bevisst på dette, vil vi gjøre vårt beste for å støtte barna og legge til rette for at de kan fortsette studiene hjemmefra”. 

– Må forhindre at koronakrisen blir en utdanningskrise

Redd Barna ber sammen med Unicef, Plan og Nettverket for utdanning i kriser myndigheter og givere om å utvikle fleksible utdanningssystemer og sikre at lærere og omsorgspersoner får riktig støtte til å kunne fortsette utdanningstilbudet gjennom fjernundervisning. I tillegg har vi sammen med over 20 bistandsorganisasjoner bedt myndigheter og giverland om å bevilge penger til organisasjoner som Education Cannot wait for å sikre at utdanning er en del av beredskapen i kampen mot viruset.  

I tillegg er det viktig at den globale humanitære responsplanen for Covid-19, hvor det bes om to milliarder dollar, fullfinansieres. Responsplanen inkluderer bevilgninger til utdanning for å støtte de landene som trenger det mest. Det er viktig at vi ikke glemmer at det er et kontinuerlig behov for langsiktig støtte til utdanning, selv i krisesituasjoner. Alle responsplaner må derfor legge vekt på bærekraftige og inkluderende utdanningssystemer, slik det for eksempel gjøres i Global Partnership for Education

Det vi gjør nå vil forme barnas framtid. For å nå FNs bærekraftsmål om god, rettferdig og inkluderende utdanning for alle, må utdanning være prioritert i planene for håndtering av koronakrisen. Slik kan vi forhindre at koronakrisen blir en varig krise for retten til utdanning.

LES OGSÅ

FØLG

1,627FansLik
512FølgereFølg
924FølgereFølg
- Annonse -spot_img

SISTE NYTT