Offentlig transport i Kenya: Oppstartsbedrifter satser på elektriske busser

To oppstartsbedrifter satser for fullt på utplassering av elektriske busser i Kenyas hovedstad Nairobi. Målet er å skape et mer effektivt og pålitelig transportsystem, bedre luftkvalitet i byen og nye jobber.

Elektriske busser gir renere luft, mindre støy og er billigere å drifte. Foto: York Region/ CC BY-NC-ND 2.0

Denne artikkelen er levert av Verdens Beste Nyheter. Transit Magasin gjengir et utvalg av tekstene som du også finner på verdensbestenyheter.no.

I februar skrev CNN om elektriske busser som fører en stille revolusjon i Nairobi. Den kenyanske hovedstaden har blitt et sentrum for flere pilotprosjekter, med sikte på å elektrifisere og effektivisere transportsystemet.

Nairobi huser mer enn fem millioner mennesker, og den vanligste måten å komme seg rundt i byen på er med transportmiddelet matatu, en privateid minibuss eller taxi som kjører etter behov. Disse blir ofte sittende fast i trafikken og folk opplever hyppige forsinkelser. I tillegg går matatuene som regel på diesel og kan bli stående på tomgang, noe som skaper mye lokal luft- og lydforurensing. Det ønsker oppstartsbedriftene Roam og BasiGo å gjøre noe med. 

Fornybar energi i transportsektoren

Øverste leder i BasiGo, Jit Bhattacharya, sier til CNN at ideen bak bedriften oppstod på starten av koronapandemien. Da begynte nemlig luften i byen å klarne. Elektrisk transport bedrer luftkvaliteten lokalt, men er også viktig for å nå de ambisiøse klimamålene.  

Ifølge det amerikanske forvaltningsorganet International Trade Administration genereres mer enn 80 prosent av elektrisiteten i Kenya av fornybare kilder, hovedsakelig geotermisk energi som er basert på varme fra jordas indre. Dermed har landet et godt utgangspunkt for elektrisk kollektivtransport.

– Det gjør at kostnadene knyttet til elektrisitet er mer forutsigbare og ikke vil bli påvirket av prisene på drivstoff, forteller administrerende direktør i Ecobodaa Mobility Kim Chepkoit, til Africanews

Entreprenør Bhattacharya så muligheten i å overføre bruk av ren og fornybar energi til transportsektoren. BasiGo importerte først to 25-seters busser fra den kinesiske elektriske kjøretøy-giganten BYD, og startet et pilotprosjekt i mars 2022, hvor de kjørte en rute i et nabolag øst i Nairobi. Målet er å få 100 av de batteridrevne bussene ut på veiene innen 2023, og 1000 innen 2025.  

For å nå målet satser bedriften blant annet på økonomiske insentiver. BasiGo tilbyr en såkalt «pay-as-you-drive»-ordning, som lar sjåførene kjøpe bussen uten å betale for den dyre teknologien bak batteriet. Det gjør at startkostnadene blir omtrent de samme som for en tilsvarende dieselbuss. Eieren av en buss får dessuten tilgang på et «pay-as-you-drive»-abonnement, hvor alt av tjenester og garantier relatert til batteriet er dekket mot at sjåføren betaler per kilometer kjørt.  

Skaper nye arbeidsplasser

I januar inngikk BasiGo en avtale med Associated Vehicle Assemblers (AVA), et monteringsselskap som holder til i Mombasa, om å sette sammen mer enn 1000 elektriske busser de neste tre årene. Det vil ifølge selskapene gi over 300 arbeidsplasser lokalt, innen produksjon, ladning, vedlikehold og finans. 

Også den svensk-kenyanske bedriften og konkurrenten Roam satser på samarbeid med lokale partnere. Bussen Roam Rapid vil ifølge oppstartsbedriften bli montert lokalt, og delvis produsert i regionen, for å kunne hjelpe til med å håndtere den økende arbeidsledigheten i Kenya. 

Billigere i drift

Prosjektkoordinator i Roam, Dennis Wakaba, skriver på nettsidene til bedriften at «løsningen Roam bringer […] gjør oss i stand til å frakte mennesker trygt, komfortabelt og presist på en bærekraftig og rimelig måte». Oppstartsbedriften har designet to modeller spesielt for det kenyanske markedet, Roam Move og Roam Rapid. Mens den førstnevnte modellen er ment som et alternativ til de tradisjonelle matatuene, er den sistnevnte utformet for å frakte flere og langs større strekninger, som til flyplassen. 

Roam Rapid har en kapasitet på opptil 90 passasjerer, rekkevidde på 360 kilometer, og kan lades opp helt på under to timer. Ladetiden gir sjåførene fleksibilitet og betyr at de i større grad kan bestemme seg for rutetider. Både Move og Rapid er billigere i drift enn dieselbusser og trenger dessuten ikke like mye vedlikehold.  

– Må sørge for bedre infrastruktur

Overgangen til en elektrisk transportsektor har såvidt begynt i Kenya, og veien er fremdeles lang å gå. Riktignok har etterspørselen etter elektrisk fremkomst økt de siste årene og flere investorer retter blikket mot det afrikanske markedet. Christopher Kost, leder for Afrika-programmet hos Institutt for transport- og utviklingspolitikk (ITDP), sier til CNN at konkurranse fra private aktører gir økonomiske gevinster, men at også den offentlige sektoren må på banen.  

–  Det holder ikke at kjøretøyene byttes ut med elektriske. Den offentlige sektoren må sørge for bedre infrastruktur og reguleringer, investere i veier, ladestasjoner og verksteder, sier han til CNN.   

International Trade Administration skriver på sine nettsider at myndighetene i Kenya har satt igang flere initiativer for å fremme elektrisk transport. Blant annet har de redusert særavgiften på elektriske kjøretøy fra 20 til 10 prosent og satt som mål at 5 prosent av alle nylig registrerte kjøretøy skal være elektriske innen 2025.  

Vil utvide virksomheten

Mangel på infrastruktur som støtter elektrisk fremkomst er imidlertid et hinder. Så langt finnes det få ladestasjoner i landet, og de fleste er i og rundt hovedstaden Nairobi. Den gode nyheten er at det statseide strømselskapet Kenya Power står i bresjen for et nytt ladenettverk. Selskapet startet et pilotprosjekt i september med mål om å utvikle og teste ladesystemer for hjem, bedrifter og offentlig bruk. 

Foreløpig testes ladesystemene i Nairobi og Nakuru, men pilotprosjektet skal danne grunnlaget for utplassering på nasjonal basis, noe som kan ta opptil to år. Til Business Daily Africa sier Kenya Power at de har nok strøm til å lade 50 000 busser og to millioner motorsykler utenom rushtid. Det trygger oppstartsbedriftene i å fortsette virksomheten. 

Både BasiGo og Roam planlegger å ekspandere til andre regioner i Afrika. Til CNN nevner Bhattacharya Rwanda, Uganda, Tanzania og Etiopia som mulige land. Roam ser etter potensielle anbud i Øst-Afrika, og har planer om å rulle ut bussmodellen Roam Move over hele regionen innen slutten av 2024.

Denne artikkelen ble først publisert på VerdensBesteNyheter.no.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her