21-22. mars arrangeres Humanitarian ICT Forum 2017. Her møtes ledere fra humanitære organisasjoner og ledere fra teknologibransjen. De samles over to dager ved Googles hovedkvarter i California, hvor de skal diskutere utfordringer for bistandsbransje og nødhjelpsarbeid.
Hvordan kan teknologien bidra for å bedre responsen innen bistand og nødhjelp? Sammen skal disse bransjene forsøke å jobbe fram nye løsninger, nye partnerskap og nye prosjekter for å bedre den humanitær innsatsen.
Utvilsomt finner Google Inc det interessant å invitere bistandsbransjen hjem til seg fordi de ser muligheter for å tjene penger. Det er mange penger i bistand, og her vil teknologibransjen være med.
Samtidig finnes det vilje til å hjelpe. Det finnes ønske i privat sektor til å senke marginer for å bidra positivt, pirvat sektor kan sette igang prosjekter som er en utgiftspost, for å redde liv. Men privat sektor vil alltid jobbe med bedriftsøkonomi og overskuddsmarginer som rettesnor.
FN – og også norske myndigheter ved den blå Solberg-regjeringen – har i flere år hatt oppmerksomhet rundt hvordan få næringslivet inn i arbeidet for å bidra til humanitær utvikling. Etter at FNs bærekraftsmål ble vedtatt høsten 2015 så har privat sektor også vært på banen for å se hvordan næringslivet kan bidra til å nå disse 17 målene innen 2030.
Det er OCHA og Emergency Telecommunications Cluster som hvert år samler humanitære organisasjoner og teknologibransje til Humanitarian ICT Forum for å finne nye teknologiske løsninger for bistands- og nødhjelpsorganisasjoner. OCHA er FNs kontor for koordinering av nødhjelpsinnsats.
I år vil deltakerne diskutere tre store emner, i skjæringspunktet mellom teknologi og humanitær hjelp:
- Digitale betalingsløsninger
- Samfunnsengasjement
- Datainnsamling, analyse og visualisering