Politikerne har vedtatt at i 2025 skal alle nye biler være nullutslipp. Men bilimportørene klarer ikke å levere. Ventelistene er på opptil to år.
– Står du ikke på en av ventelistene kan du se langt etter familie-elbilen på en stund. Bilimportørene greier rett og slett ikke å levere nok biler. Flere av de nye modellene som kommer denne høsten går det ikke an å bestille i dag. Når de åpnes for salg igjen er uvisst. Dette vil vare i to til tre år, om ikke noe endrer seg.
Det sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, i en pressemelding. Hun mener at situasjonen minner om 50-tallets rasjonering av biler, og at problemet er bilimportørene. Politikerne har vedtatt at i 2025 skal alle nye biler være nullutslipp.
– Vi fjerner oss fra dette målet måned for måned, fordi markedet ikke leverer godt nok. I fjor lå vi foran skjema, men i år øker avstanden til 2025-målet med 1300 elbiler hver måned. Til tross for tidenes elbil-salg i Norge, ligger vi så langt i år 10 000 elbiler etter skjema for å nå målet i 2025 – eller om lag en tredel av ventelisten, sier hun.
– Norske bilimportører framstår handlingslammede som ikke greier å sørge for nok biler til å dekke elbiletterspørselen i Norge. Enten har de undervurdert veksten i markedet, eller så har de ikke vært tøffe nok i forhandlingene med de europeiske produsentene. Begge deler er like uakseptable, sier Ryste.
FAKTA OM 2025-MÅLET
I 2025 skal alle nye biler som selges være nullutslippsbiler. I praksis betyr dette hydrogenbiler eller elbiler.
Transportøkonomisk institutt (TØI) har beregnet hvor mange nye elbiler som må selges hvert år for å nå målet. I 2018 må det selges 66 000 elbiler, eller om lag 5 500 hver måned. Foreløpig ligger vi an til å selge rundt 50 000 biler i 2018, eller rundt 4 200 per måned.
FAKTA OM VENTELISTER
- Jaguar i-Pace: ca 1750 personer står på venteliste, og det er disse som får bilene sine først. 1500 biler er bekreftet til Norge i løpet av 2018 og 2019. Når det åpnes for salg igjen er ikke kjent.
- Hyundai Kona electric: ca 7000 personer står på venteliste, og disse får utlevert bil i perioden august 2018 frem til 2020. Da åpnes det (trolig) for salg igjen.
- Audi e-tron quattro: ca 5000 personer står på venteliste. Bilen leveres ut i perioden januar 2019 og utover. Audi lover rask utlevering, men sier ikke noe om hvor mange biler de tildeles fra fabrikken eller når det åpnes for salg igjen.
- Kia Niro electric: ca 2500 personer på venteliste. Ingen konkrete uttalelser om antall biler som kommer til Norge utover at de leveres fra begynnelsen av 2019. Ukjent når det åpnes for salg igjen.
- Tesla Model 3: Lover utlevering fra begynnelsen av 2019. Utover det er det lite info fra produsenten om hvor mange biler eller når det åpnes for vanlig salg.
- Mercedes EQC electric: kommer ikke på markedet før mot slutten av 2019. Da også med levering til de som står på venteliste. Per i dag er det 2000 stykker.
Du kan få en flunka ny model s til 650 000 og en model x til rundt 707 000. med levering fra 2 uker til 6 måneder.
om noen vurderer Tesla er det bare ta kontakt, så setter jeg deg i kontakt med en dyktig selger. Du kan også få prøvekjøre/få full gjennomgang av min model X 🙂