I nye beregninger fra Bellona står flyfraktet norsk laks for like store klimautslipp som all norsk innenlands flytrafikk.
Nå slår miljøorganisasjonen alarm.
– Dagens situasjon er uholdbar. I dag står flyfrakt av norsk laks for omtrent like store klimautslipp som all innenriks flytrafikk. Med økende eksport vil utslippene også øke, og jo mer som går til Asia og Amerika, desto større blir utslippene, sier seniorrådgiver Anders Karlsson-Drangsholt i Bellona i en pressemelding.
Han anklager oppdrettsnæringen for å ha lukket øynene, og for feilaktig å ha konkludert med at utslippene er nødvendige. Nå maner han til innsats, både hos transportørene og hos oppdrettsnæringen, for å komme problemene til livs.
– En næring som Norge skal lene seg til når oljen er utfaset
Mye av laksen eksporteres til europeiske land, men en stor andel går også til Asia eller Nord-Amerika, noe som drar opp klimafotavtrykket betydelig.
Norsk lakseproduksjon er en av næringene Norge skal lene seg på når vi stenger oljekrana, påpeker Bellona. Karlsson-Drangsholt har forslag til løsninger.
– På kort sikt foreslår Bellona en kombinasjon av flytting av transport fra fly til skip og bevisst arbeid med markedet for å endre preferanser. Markedet for fersk laks i Asia er bygget opp av næringen selv. Det betyr at næringen også kan påvirke og forandre markedet. Her er det noen som forsøker, men næringen som helhet tar ikke tak i problemet.
– Utslippene kan reduseres betraktelig, også på kort sikt
Han mener frossen og tint laks kan ha like god kvalitet som fersk, og at det finnes teknologi som forlenger holdbarheten på fersk laks betraktelig.
– Da kan fersk fisk kanskje gå på skip til Nord-Amerika, mens frossen fisk sendes til Asia, der den tines før salg i butikk. Det vil redusere utslippene betraktelig på kort sikt, selv om det selvfølgelig vil ta noe tid å «snu skuta», sier Karlsson-Drangsholt.
Flytransport av 7 kilo fersk laks til Asia produserer 41 kg CO2, ifølge klimakalkulatoren til SAS, her ikke medtatt utslipp fra produksjonen av flybensin. Nedfryst laks fraktet med båt samme vei, gir bare en fjerdedel av klimagassutslippene fra flytransport, viser tidligere beregninger gjort av Sintef.
Kritikk i fjor
Framtiden i våre hender kritiserte i mai i fjor både myndighetene og laksenæringen for de samme forholdene. En rapport som ble lagt fram da viste at dersom vekstambisjonene for norsk lakseeksport blir fulgt, vil de årlige utslippene kunne nærme seg to millioner tonn CO2.
Dette tilsvarer utslippene fra over 1 million bensinbiler, eller 50 prosent mer enn de samlede utslippene fra innenlands flytrafikk, den samme størrelsen som Bellona benytter til sin sammenlikning.