Bellona: – Norsk lakseeksport en fortiet klimabombe

Illustrasjonsfoto: Pixabay
Annonse
fly_090119
Illustrasjonsfoto: Pixabay

I nye beregninger fra Bellona står flyfraktet norsk laks for like store klimautslipp som all norsk innenlands flytrafikk.

Nå slår miljøorganisasjonen alarm.

– Dagens situasjon er uholdbar. I dag står flyfrakt av norsk laks for omtrent like store klimautslipp som all innenriks flytrafikk. Med økende eksport vil utslippene også øke, og jo mer som går til Asia og Amerika, desto større blir utslippene, sier seniorrådgiver Anders Karlsson-Drangsholt i Bellona i en pressemelding.

Han anklager oppdrettsnæringen for å ha lukket øynene, og for feilaktig å ha konkludert med at utslippene er nødvendige. Nå maner han til innsats, både hos transportørene og hos oppdrettsnæringen, for å komme problemene til livs.

Det er helt gratis: Ved å registrere deg med Vipps får du våre nyhetsbrev rett i innboksen 1-2 ganger per uke. Dette er en enkel støtte fra deg, og vi får flere faste lesere. Registrer deg med Vipps, helt gratis. Tusen takk!
Registrer deg med med Vipps Logg inn uten passord med Vipps!

– En næring som Norge skal lene seg til når oljen er utfaset

Mye av laksen eksporteres til europeiske land, men en stor andel går også til Asia eller Nord-Amerika, noe som drar opp klimafotavtrykket betydelig.

Norsk lakseproduksjon er en av næringene Norge skal lene seg på når vi stenger oljekrana, påpeker Bellona. Karlsson-Drangsholt har forslag til løsninger.

– På kort sikt foreslår Bellona en kombinasjon av flytting av transport fra fly til skip og bevisst arbeid med markedet for å endre preferanser. Markedet for fersk laks i Asia er bygget opp av næringen selv. Det betyr at næringen også kan påvirke og forandre markedet. Her er det noen som forsøker, men næringen som helhet tar ikke tak i problemet.

– Utslippene kan reduseres betraktelig, også på kort sikt

Han mener frossen og tint laks kan ha like god kvalitet som fersk, og at det finnes teknologi som forlenger holdbarheten på fersk laks betraktelig.

– Da kan fersk fisk kanskje gå på skip til Nord-Amerika, mens frossen fisk sendes til Asia, der den tines før salg i butikk. Det vil redusere utslippene betraktelig på kort sikt, selv om det selvfølgelig vil ta noe tid å «snu skuta», sier Karlsson-Drangsholt.

Flytransport av 7 kilo fersk laks til Asia produserer 41 kg CO2, ifølge klimakalkulatoren til SAS, her ikke medtatt utslipp fra produksjonen av flybensin. Nedfryst laks fraktet med båt samme vei, gir bare en fjerdedel av klimagassutslippene fra flytransport, viser tidligere beregninger gjort av Sintef.

Kritikk i fjor

Framtiden i våre hender kritiserte i mai i fjor både myndighetene og laksenæringen for de samme forholdene. En rapport som ble lagt fram da viste at dersom vekstambisjonene for norsk lakseeksport blir fulgt, vil de årlige utslippene kunne nærme seg to millioner tonn CO2.

Dette tilsvarer utslippene fra over 1 million bensinbiler, eller 50 prosent mer enn de samlede utslippene fra innenlands flytrafikk, den samme størrelsen som Bellona benytter til sin sammenlikning.

Kjære leser. Vårt mål i Transit Magasin er å levere faktabasert kvalitetsjournalistikk om globale spørsmål. Vi står opp for kritisk og uavhengig global journalistikk, uten partipolitiske tilknytninger. I våre spalter får du møte folk verden rundt, gjennom reportasjer skrevet av vårt nettverk av journalister, basert i alle verdensdeler. For å kunne være nettopp denne uavhengige publikasjonen så trenger vi din støtte. Det beste bidraget du kan gi er å tegne et abonnement. Du får 10 dagers gratis prøvetid, og du får to måneder gratis om du bestiller årsabonnement. Bestill på denne lenken, eller benytt knapp nedenfor. Om du ikke ønsker et abonnement så er det mulig å gi et støttebeløp. Tusen takk for ditt bidrag!