Sustainable Brand Index plukket ut 233 merkevarer fra 17 bransjer, som de ba norske forbrukere vurdere gjennom spørreskjemaer. Mest tillit høstet Tine.
Sustainable Brand Index-undersøkelsen har gjort sine målinger over hele landet. Tine nyter mest tillit blant folk når det gjelder bærekraft.
Konsernsjef Gunnar Hovland sier han føler seg stolt og ydmyk over at norske forbrukere setter pris på Tines bærekraftsarbeid. Han understreker at en slik utmerkelse gir økt ansvar og motivasjon.
– Vi har fortsatt mye ugjort. Vår visjon er at Tines verdikjede skal fjerne mer klimagasser enn den slipper ut. Det langsiktige målet er at Tine skal bli klimapositive, sier Hovland.
Sustainable Brand Index er Nordens største undersøkelse om bærekraft, og den har blitt gjennomført årlig siden 2011.
Lover kun fornybar emballasje innen 2023
Tine regner inn 200.000 kyr, 10.000 bønder og 4.500 ansatte i sin virksomhet. Mange konkrete bærekraftstiltak involverer samtlige ansatte i Tine, påpeker Hovland.
– Vi senker våre klimautslipp ved å redusere matsvinn i egen produksjon, både biler og meierier driftes på fornybar energi, vi lager biogass av kumøkk og har friske kyr med den laveste antibiotikabruken i verden. Mot forbrukerne reduserer vi kontinuerlig andelen salt, fett og sukker i merkevarene våre og nå lover vi også 100 prosent fornybar emballasje på alle våre produkter innen 2023, sier Hovland.
Undersøkelsen viste at TINE scorer spesielt godt hos forbrukerne på kortreiste og sunne norske meieriprodukter, god dyrevelferd og fornybar emballasje. Til høsten tester TINE rømme på pappbeger.
– Vi er nysgjerrige på mottakelsen og ønsker å teste om folk vil ha rømme på pappbeger. Vi vet at funksjonell emballasje er viktig i dag, og håper å få med forbrukerne på at bærekraftig emballasje er like viktig, sier Hovland.
“Tur med retur”
I år skal Tine og Hold Norge Rent mobilisere nordmenn til dugnaden «Tur med retur», som en del av Hold Høsten Ren-uka i september.
– Da inviterer vi familier, barnehager og idrettslag med på tur i nærområdet, i bygd og by eller fjell og vidde for å samle søppel og plast på avveie. Vi ønsker å kombinere klimaarbeid og hyggelig turaktivitet i alle aldre, sier Hovland.
Daglig leder i Hold Norge Rent, Lise Keilty Gulbransen forklarer at “Tur med retur” skal rette søkelyset på en sentral del av forsøplingsproblemene i Norge.
– Vi er svært glade for at en så stor og viktig aktør som Tine velger å ta ansvar og bli med oss i arbeidet for å forebygge forsøpling, sier Gulbransen.
NSB vant prisen for Norges mest bærekraftige selskap i 2018, og i 2017 var også Tine på topp.