
1. oktober går Norge inn som observatør til FNs sikkerhetsråd. 1.januar går Norge på som et av de 15 medlemmene i rådet for perioden 2021 til 2022.
Kampanjen for et norsk sete i FNs sikkerhetsråd kostet til sammen 34 millioner kroner. Regnestykket finner du nederst på denne siden.
I forkant av valget 17. juni gjennomførte Norge en valgkampanje i perioden 2016-2020. Kampanjen besto i hovedsak av omfattende diplomatisk virksomhet overfor FNs medlemsland for å fremme Norge som samarbeidspartner i FN.
«Åpenhet om pengebruk i forbindelse med kampanjen har vært en viktig prioritering. Derfor har Utenriksdepartementet hvert halvår publisert en oversikt over påløpte kostnader», skriver departementet i en pressemelding i dag.
Kostnadene inkluderte reiser, representasjon, kursing og faglig forberedelse, kampanjemateriell og profilering, lønn til midlertidig ansatte og spesialutsendinger, utgifter til to studieturer og én vandreutstilling.
Lønn og andre kostnader for fast ansatte i departementet og ved utenriksstasjonene er ikke inkludert i regnestykket. Det er heller ikke tjenestereiser som ikke har kampanjen som hovedformål. 34 millioner utgjør altså kun de ekstraordinære utgifter direkte knyttet til kampanjen for et norsk sete i Sikkerhetsrådet. Totalkostnaden er dermed høyere om man tar inn ordinære lønns- og driftskostnader.
Dyrere enn Sverige, MYE billigere enn Australia
Sverige brukte mindre enn Norge på sitt kandidatur, ca 27 millioner kroner, men fikk senere skarp kritikk. Den svenske regjeringen fløy inn 27 FN-ambassadører til Stockholm for å sikre seg stemmene deres. Reisen ble betalt med bistandspenger, og den offisielle anledningen var at de skulle delta på et klimaseminar, skriver Bistandsaktuelt.
Australia brukte hele 300 millioner kroner på sitt kandidatur i 2012. Blant annet inviterte de 100 FN-ambassadører på en kostbar rundreise «Down Under».
En utgift som holdes utenom Utenriksdepartementets regnestykke er Statsbyggs kjøp av ambassadørbolig i New York til hele 87 millioner kroner, slik VG rapporterte om.
Her er hele regnestykket:
Påløpte merkostnader til kampanje | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Reiser med kampanjeformål | 111.965 | 1.053.958 | 1.296.246 | 2.150.643 | 355.253 |
Representasjon | 12.099 | 32.259 | 48.683 | 24.408 | |
Kampanjemateriell og profilering | 838.307 | 3.353.711 | 1.281.233 | 455.571 | |
Kurs, seminar og faglig forberedelse | 16.661 | 597.562 | 590.411 | 35.806 | |
Til utenriksstasjoner for representasjon og reiser | 500.000 | 3.725.000 | 5.059.939 | 1.511.625 | |
Tildeling ambassaden i Pretoria for utstilling | 2.000.000 | 0 | |||
Lønn midlertidig ansatte/spesialutsendinger | 31.850 | 824.379 | 2.023.650 | 2.085.126 | |
Studietur FN-ambassadører | 3.933.644 | 76.049 | |||
Totalt NOK | 111.965 | 2.452.875 | 9.829.157 | 17.088.194 | 4.543.840 |
Påløpte kostnader 2016-2020 NOK | 34.026.031 |
Koronapandemien 2020 førte til endringer i de siste tre månedene av valgkampinnspurten. Utgiftene til reiser og representasjon både ved utenriksstasjonene og i departementet i 2020 ble lavere enn forventet. Samtidig påløp utgifter til gjennomføring av digitale møter og arrangementer.