Foto: CCBY Oscar Amaya

I Colombias hovedstad Bogotá har det offentlige bussystemet TransMilenio nå bestilt 1.002 elektriske busser som skal på veien i år og tidlig neste år. Det er den klart største enkeltordren for elektriske busser utenfor Kina.

TransMilenio er et stort integrert system for offentlig transport. Bussene har egne baner for å kunne komme seg raskere gjennom trafikken, og passasjerene går av og på bussen via noen spesielle plattformer, der dørene åpnes automatisk akkurat som i et metrosystem, rett over bakken.

Kan forbedre luftkvaliteten i byen

En av kritikkene til TransMilenio-systemet har vært at det ikke ble investert i elektrisk transport under tidligere større innkjøp av busser. Det har nå endret seg, og ifølge myndighetene i Bogotá vil totalt 1485 elektriske busser rulle ut på veiene fra 2020 til 2022.

«Jeg er stolt over at vi nå har en av Latin-Amerikas største flåter med elektriske busser, og det viser at vi er på rett spor med oppgraderingen av flåten», sier María Fernanda Ortiz, leder for TransMilenio.

Annonse
Arabiske filmdager viser det beste fra og om den arabiske verden.  Festivalens 11. utgave blir heldigital og går av stabelen 11.–17. mars på digital.arabiskefilmdager.no.
Arabiske filmdager 11.-17.mars

De mange nye elektriske bussene forventes å forbedre luftkvaliteten i gigantbyen, som har nesten 11 millioner innbyggere. Samtidig er det en klimafordel fordi over 70 prosent av Colombias elektrisitet kommer fra vannkraft.

Sør-Amerikas ledende hovedstad for elektrisk offentlig transport

Elektriske busser øker globalt, men de aller fleste elektriske busser er fortsatt konsentrert i Kina, som har kjøpt inn i store mengder. Andre land har i motsetning ofte vært fornøyd med mindre antall busser og fordelt dem på relativt få ruter. Dette begynner imidlertid å endre seg.

Bogotá er i dag den ledende byen i Sør-Amerika når det gjelder elektrisk offentlig transport. På andreplass finner vi Santiago i Chile, som har 973 elektriske busser. På tredjeplassen må vi litt lenger ned. Mexico City har kun 273. Til sammenligning har den kinesiske kjempebyen Shenzhen allerede 16 000 elektriske busser.

Sør-Amerika har foten på gasspedalen, og ifølge Yale Environment forventer analytikere at de Latin-Amerikanske landene til sammen vil kjøpe inn 5000 nye elektriske busser i året, innen 2025.

(Denne artikkelen ble først publisert hos Verdens Beste Nyheter. Teksten er oversatt fra dansk til norsk av Dina Storvik.)

Kjære leser. Vi har ingen millionærer i ryggen. Våre lesere er våre viktigste støttespillere, nå trenger vi din støtte for å kunne levere mer kritisk og uavhengig global journalistikk. Det beste bidraget er et abonnement ved å benytte en av knappene nedenfor. Tusen takk!