BBC-journalisten Charlie Haynes forteller på Twitter (24. mai) at et London-basert PR-byrå har tilbudt influensere og bloggere i Frankrike og Tyskland penger, for å sverte vaksinene fra produsentene AstraZeneca og Pfeizer.

PR-byrået bak kampanjen understreker at budskapet skal formuleres som bloggernes private synspunkter, og at de skal fortelle at de er bekymret over at vanlige medier ignorerer farene ved vaksinene, og at det er derfor de har valgt å dele dette med omverdenen. Deretter skal bloggerne be folk om å «trekke sine egne konklusjoner»:

Skjermdump: Twitter

Bloggerne som har fått tilbudet sier de har blitt oppfordret av PR-byrået til å stille spørsmål som «Hvorfor kjøper myndighetene inn Pfeizer-vaksinen når de vet at den er skadelig for folks helse?». Andre tips som bloggerne skal fått tilsendt er å fortelle at det er lekket en rapport fra AstraZeneca som viser dødeligheten for den vaksinerte delen av befolkningen.

Det er et PR-byrå ved navn Fazze som står bak, og som beskriver seg som et “influencer marketing agency”. Flere bloggere har de siste dagene stått fram i sosiale medier hvor de forteller om hva de har blitt bedt om å gjøre.

Dagbladet melder at den franske helsearbeideren som driver Instagram-profilen «Et ça se dit Médecin» skal han blitt tilbudt 2.000 euro, tilsvarende 20.000 norske kroner, for å fremme et budskap om at Pfizer-vaksinen har alvorlige bivirkninger:

Skjermbilde fra Twitter: Et ça se dit Médecin / @ecsdmed

Den franske youtuberen «Dirty Biology», med 1,2 millioner følgere, har også mottatt tilbudet, og publiserte på Twitter den 24. mai skjermbilder av henvendelsen han har mottatt fra byrået:

PR-byrået Fazze presiserer at opplysninger om oppdragsgiver er konfidensielle. Hvem som står bak Fazze er ikke kjent, men både franske Numerama og den britiske journalisten Haynes mener å se et mønster som peker i retning Russland:

- Annonse -Støtt Transit magasin med et abonnement

Filter Nyheter rapporterte forrige uke om at Sputnik V tilbyr promoteringskampanjer i alle kanaler; med egen Facebook-konto, Instagram-konto og en Youtube-kanal. Sputnik Vs Twitter-konto har over 500.000 følgere.

Ifølge Filter Nyheter så mener EUs vaktbikkje mot desinformasjon at Sputniks sosiale medier-strategi er del av en større, helhetlig påvirkningskampanje fra russisk side, der deler er rettet mot Vesten.

Det er foreløpig ingen beviselig kobling mellom Fazze og Sputniks sosiale medier-strategi. Fransk etterretning forteller at de etterforsker koblinger mellom Fazze, russiske myndigheter og blogger-kampanjen mot Pifzer. Fazze stengte sine nettsider tirsdag.

Pfizer har nylig oppjustert sine estimater for omsetning av korona-vaksiner, til 26 milliarder USD, bare i 2021.

LES OGSÅ:

Annonse
Den eneste publikasjonen som leverer global journalistikk på norsk. Støtt Transit magasin med et abonnement og sikre deg samtidig tilgang til alt innhold.