Jonas Gahr Støre: - Dette er noe som finnes der ute. Denne rapporten avslører ikke noe vi ikke visste, men den setter ord og språk på dette. Foto: Anne-Mali Thyrum / UNICEF
- Annonse -
FIVH søker fundraisere

I den nye rapporten «Hva mener barn og unge om rasisme?» har 1.715 barn og unge mellom 13-19 år svart på spørsmål om rasisme. Flesteparten av de som har oppgitt at de har opplevd rasisme og diskriminering, oppgir at det ikke var noen som hjalp dem da det skjedde.

Dette bekymrer Kristin Oudmayer, direktør for barns rettigheter og bærekraft i UNICEF Norge:

— Barn har rett til å være trygge på skolen. Det er avgjørende for læring og utvikling. Disse tallene er derfor dypt bekymringsfulle og absolutt uakseptable. Vi må erkjenne at rasisme fortsatt er et samfunnsproblem som myndighetene umiddelbart må ta på alvor.

Statsminister Støre: – Ingen skal utsettes for diskriminering

Rapporten ble torsdag morgen overrakt statsminister Jonas Gahr Støre:

— Flere av funnene i denne rapporten er – forstå meg riktig – ikke overraskende. Dette er noe som finnes der ute. Denne rapporten avslører ikke noe vi ikke visste, men den setter ord og språk på dette.

Støre understreket at Regjeringen skal i gang med en ny handlingsplan for rasisme, diskriminering og hat. Han ønsker å bidra til at elever får mer kunnskap om konsekvenser av rasisme gjennom skoleløpet:

- Annonse -Frontrunner.site

— Vi som politikere må tenke på hva vi kan gjøre med dette. I politikken finnes det ikke et enkelt vedtak, en enkelt bevilgning, eller et legemiddel som kan kurere dette. Det er mye enklere, og mye vanskeligere enn det. Holdningene våre må være klare: ingen skal utsettes for diskriminering på bakgrunn av sin tro, legning eller utseende.

57% opplevde rasisme på skolen

Av de som svarte at de hadde blitt utsatt for rasisme, svarte 57% at det skjedde på skolen, 13% på internett eller sosiale medier, 4% hadde opplevd rasisme på en fritidsaktivitet, 7% av venner/familie og 2% på jobb. 17% svarte andre steder.

Opplæringsloven forplikter skolen til å ha nulltoleranse mot mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Likevel viser rapporten at mange barn og unge opplever at de enten ikke blir tatt seriøst, eller at de ansatte ikke vet hvordan de skal håndtere vanskelige situasjoner som oppstår.  

Hvis barn og unge opplever rasisme på sin viktigste sosiale arena, kan det skape utfordringer for hvordan de opplever tilhørighet til storsamfunnet. Barn og unge kan altså̊ rammes hardt av rasisme. UNICEF Norge mener derfor at rapporten synliggjør behovet for en bevisst nulltoleranse til rasisme på skolen.

De som bestemmer, gjør ikke nok for å stoppe rasisme

Hele 67 prosent av deltakerne svarer at de ikke synes «de som bestemmer gjør nok får stoppe rasisme og diskriminering». 16 prosent mener myndighetene gjør nok, mens 17 prosent svarer at de ikke vet.

- Annonse -

Oudmayer mener at utdanningsmyndighetene bør ta barna på alvor, og iverksette tiltak for å styrke lærernes kompetanse til å håndtere rasisme på skolen:

— Samtidig må skoleansatte gis tid til å jobbe forebyggende. Trygg og tydelig klasseledelse med nulltoleranse for rasistiske uttalelser og handlinger, relasjonsarbeid, og tid til å bygge sterk fellesskapsfølelse og godt samhold, vil være svært viktig, understreker Oudmayer.

Hva kan vi gjøre sammen for å stoppe rasisme?

På spørsmål om «hva vi kan gjøre sammen for å stoppe rasisme», skriver et stort flertall at de vil lære mer om rasisme og konsekvensene av det, på skolen. Mange etterlyser mer undervisning om rasisme tidligere og jevnligere i skoleløpet. Flere mener også at lærere og andre personer som jobber med barn og unge bør lære mer om rasisme.

Her kan du lese noen av respondentenes meninger om hva som bør gjøres:

«Lære mer på skolen om hva rasisme er. Mange lærere vet for eksempel ikke at n-ordet er rasistisk og tar ikke det på alvor. Ledelsen burde også vite forskjellen mellom rasisme og mobbing for det er ikke helt det samme.»

19 år, Innlandet

«Sette en STOPPER for normalisering av å bruke rasistiske stereotyper og utrykk. Ikke være redd for å slå ned sekundet man legger merke til det. Jeg har blitt utsatt av diskriminering pga jeg er samisk. Jeg skulle ønske noen sa noe.»

17 år, Agder

«Jeg mener at rasisme ikke blir tatt seriøst, når jeg opplevde rasisme og ble ropt «ling ling» og «du har corona» etter på skolen så var ikke det en big deal. Når jeg sa ifra så var dette fordi «de skulle tøffe seg.»

16 år, Møre og Romsdal

«Man bør sette i gang en ordning sånn at man lærer mer om rasisme og diskriminering på skolen. Vi har ikke lært noe om det. Det er noen på skolen min som sier rasistiske ting innimel- lom, uten at så mange reagerer, eller gjør noe for å stoppe det.»

14 år, Viken.
- Annonse -
- Annonse -