Radioen er fortsatt den uslåelige medieteknologien som når ut til det største publikumet globalt.
UNESCO har gjort 13. februar til radioens dag, i år er ungdom og radio tema. Dette er en dag for å feire radioen, for å bedre internasjonalt samarbeid mellom kringkastere, og for å oppmuntre til ytringsfrihet og tilgang til informasjon for alle.
– Radioen utvikler seg i den digitale tidsalderen og er fortsatt det mediet som når breiest ut i verden, sier Rune Arctander, assisterende generalsekretær i FN-sambandet.
Globalt har også internettradio økt sin omsetning med hele 2850 prosent fra 2003.
Radioen er en medieteknologi som når ut til mennesker i land med en spesielt ung befolkning. 52 % av verdens befolkning er under 30 år, og 90 % av disse bor i utviklingsland.
Les også på FN.no: Verdens radiodag
Radio når flest
3 av 4 bønder i Afrika har tilgang til radio, men bare 3 av 100 har tilgang til PC. Radioen er globalt det mest tilgjengelige mediet, og når ut til alle verdens hjørner.
I en krisesituasjon eller ved en naturkatastrofer når alt annet bryter ned er radioen det mediet som når ut med informasjon og kan derfor redde liv.
– Den fjerde årlige radiodagen fokuserer på unge kvinner og menn. UNESCO ber om at generasjonen under 30 år inkluderes i verdens sosiale utvikling. Og radioen er et viktig middel for å nå denne generasjonen unge mennesker, sier Irina Bokova, generaldirektør i UNESCO.
Her er en god infografikk laget av UNESCO til årets radiodag: