Dette er vinnerne av Oslo Business for Peace Award 2020

Prisvinnere 2020: Marc Benioff (Salesforce), Felicitas ‘Joji’ Bautista Pantoja (Coffee for Peace) og James Mwangi Equity Group Holdings). Foto: Business for Peace Foundation
Annonse

Tidligere vinnere består av Nestle-sjefen og sjefen for flyselskapet Virgin. I dag ble det offentliggjort hvem som vinner Oslo Business for Peace Award 2020.

Dette er årets vinnere: Marc Benioff, grunnlegger og CEO for Salesforce, James Mwangi, CEO for Equity Group Holdings, og Felicitas “Joji” Bautista Pantoja, CEO for Coffee for Peace.

Prisens formål er ifølge stiftelsen Business for Peace Foundation å belønne forretningsledere verden rundt, som har skapt økonomisk og samfunnsmessig verdi gjennom etisk og ansvarlig virksomhet. Det er som deler ut den årlige prisen.

Tidligere vinnere inkluderer navn som Ouided Bouchamaoui (vinner av Nobels fredspris 2015), Richard Branson (leder for Virgin Records – og flyselskapet Virgin), Paul Polman (har vært leder for Nestlé og Unilever, nå leder for organisasjonen Imagine) og Durreen Shahnaz (grunnlegger av Impact Investment Exchange) . Årets priser vil bli ved Business for Peace Summit I mai 2020.

Årets priser deles ut i mai 2021, i det som blir en delvis digital konferanse. 

Pantoja (t.h) veileder bøndene i området via tre-årige opplæringsprogrammer. Foto: Business for Peace Foundation

Juryens begrunnelse:

«Hver av prisvinnerne har forvandlet sine virksomheter, sine bransjer og lokalsamfunn, gjennom positive endringer, og de har inspirert ledere til å følge etter. Benioff etablerte ‘1-1-1-modellen’ der et selskap bidrar med 1% av fortjeneste, egenkapital og arbeidstimer tilbake til de samfunnene de jobber i. Mwangi muliggjorde at 96% av den befolkningen i Kenya som ikke hadde tilgang til bank fikk muligheter for bredere økonomisk deltakelse. Pantoja ga bærekraftige levebrød for urfolk og innvandrergrupper på landsbygda, slik at over 880 bønder kunne slippe ut av fattigdom – og bygge sin kaffeproduksjonskapasitet.»

Det er helt gratis: Ved å registrere deg med Vipps får du våre nyhetsbrev rett i innboksen 1-2 ganger per uke. Dette er en enkel støtte fra deg, og vi får flere faste lesere. Registrer deg med Vipps, helt gratis. Tusen takk!
Registrer deg med med Vipps Logg inn uten passord med Vipps!

— I en verden med ulike kompleksiteter som globalisering, polarisering og miljøkamp har årets prisvinnere ledet ved å bruke næringslivet som et verktøy for endring. De er forbilder for samfunnet og sine kollegaer, de har fortjent tillit og de skiller seg ut som talsmenn, sier Per Saxegaard, grunnlegger av Foundation for Business for Peace, i en pressemelding.

Mwangi (t.h) snakker sammen med studenter fra Equity sin Leaders Program. Programmet finner relevante praksisplasser og stipend til studenter. Foto: Business for Peace Foundation

Dette er årets prisvinnere

Marc Benioff, CEO og grunnlegger av Salesforce (USA)

Salesforce er et av de raskest voksende topp fem programvareselskaper gjennom tidene – og verdens største leverandør av såkalte CRM-tjenester. Benioff etablerte ‘1-1-1-modellen’, der et selskap bidrar med 1% av fortjeneste, egenkapital og arbeidstimer tilbake til samfunnene det betjener. Internt har Salesforce brukt mer enn 10 millioner på å eliminere alle lønnsforskjeller etter kjønn, rase og etnisitet. Salesforce har 35.000 ansatte og mer enn 150.000 kunder over hele verden.

James Mwangi, styreleder og CEO i ‘Equity Group Holdings’ (Kenya)

Mwangi har arbeidet for å demokratisere økonomien i Kenya. 96% av befolkningen i Kenya har fått bedret muligheter for økonomisk deltakelse. Da Mwangi overtok i 1994 forvandlet han institusjonen til en inkluderende bank som var forpliktet til å betjene dem nederst på samfunnsstigen. I dag har Equity 12,7 millioner kunder over hele det sosioøkonomiske spekteret, inkludert ungdom og kvinner.

Felicitas ‘Joji’ Bautista Pantoja, grunnlegger av Coffee for Peace (Filippinene)

Pantojahas viet sin karriere til å bygge fred i konfliktsoner og forbedre marginaliserte gruppers liv gjennom økonomisk stabilitet. Basert på Filippinene bruker Coffee for Peace kaffeproduksjon som et verktøy for å håndtere økonomiske, miljømessige og fredsspørsmål. I dag gir Coffee for Peace bærekraftig levebrød for urfolk og innvandrergrupper på landsbygda, slik at over 880 bønder kan unnslippe fattigdom og bygge opp sin kaffeproduksjon.

Kjære leser. Vårt mål i Transit Magasin er å levere faktabasert kvalitetsjournalistikk om globale spørsmål. Vi står opp for kritisk og uavhengig global journalistikk, uten partipolitiske tilknytninger. I våre spalter får du møte folk verden rundt, gjennom reportasjer skrevet av vårt nettverk av journalister, basert i alle verdensdeler. For å kunne være nettopp denne uavhengige publikasjonen så trenger vi din støtte. Det beste bidraget du kan gi er å tegne et abonnement. Du får 10 dagers gratis prøvetid, og vi har ingen bindingstid. Om du ikke ønsker et abonnement så er det mulig å gi et støttebeløp. Tusen takk for ditt bidrag!

Legg igjen en kommentar