Dette er de nominerte til årets Gullbarbie

Prisen går til den medie- og reklameaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.

Annonse

Press – Redd Barna Ungdom – deler hvert år ut prisen Gullbarbie. Kandidatene bruker ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering for å selge produkter til barn og unge.

— Dessverre er Gullbarbie-prisen fremdeles nødvendig å dele ut. Reklame – og mediebransjen bruker fremdeles bevisst barn og unges usikkerhet for å tjene penger. Vi vet at retusjering, unødvendig seksualisering og reklamer som har som formål å endre hvordan vi ser ut, er skadelig for barn og unges psykiske helse, sier Lea Mariero, leder i Press – Redd Barna Ungdom.

I år kåres årets Gullbarbie for 10. gang.

Dette er årets nominerte:

Brandy Melville – Gjennom sin bruk av one size på klær, fremstiller Brandy Melville et svært ensidig skjønnhetsideal. Dette går også igjen på deres Instagram og nettside, der det ikke er variasjon i verken kroppsform eller etnisitet. Brandy Melville er et populært merke blant unge jenter, og det er derfor problematisk at de bidrar til ideen om at det finnes én idealkropp.

Sophie Elise AS – Sophie Elise AS har gjennom flere år produsert innhold til sosiale medier, og det siste året har ett av tre innlegg vært annonser, og halvparten av disse har spilt på unødvendig seksualisering og kropp. I tillegg tjener bedriften på TV-serie, litteratur og egne skjønnhetsprodukter, samt gjennom annonseinntekter. Ved hjelp av dette tjener Sophie Elise AS hvert år millioner av kroner.

Det er helt gratis: Ved å registrere deg med Vipps får du våre nyhetsbrev rett i innboksen 1-2 ganger per uke. Dette er en enkel støtte fra deg, og vi får flere faste lesere. Registrer deg med Vipps, helt gratis. Tusen takk!
Registrer deg med med Vipps Logg inn uten passord med Vipps!

TikTok – TikTok har fjernet innhold fra forsiden basert på kroppsform som ikke følger idealet, funksjonsnedsettelser, og LHBTI+-innhold. TikTok bidrar på denne måten til å undertrykke det som går utenfor normen. Algoritmene fører til at det skapes ekkokammer for skadelig innhold, og TikTok tar verken ansvar for dette eller skadelige trender som har tatt av. Utover dette tillater appen reklame for apper og spill der målet er å endre utseendet og kropp.

— TikTok, Brandy Melville og Sophie Elise AS har på hver sin måte tjent penger på at barn og unge får dårlig psykisk helse. De har bygget opp under ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering over lang tid, sier Lea Mariero.

TikTok er nominert fordi de har fjernet innhold basert på kroppsform som ikke følger idealet, funksjonshemninger, og LHBTI+-innhold. TikTok tillater også reklame for apper og spill der målet er å endre på eget utseende og kropp.

— Gjennom sin bruk av one size på alle klær, fremstiller Brandy Melville et svært ensidig skjønnhetsideal. Dette går også igjen på deres Instagram og nettside, der det ikke er variasjon i verken kroppsform eller etnisitet, sier Lea Mariero. — Sophie Elise AS har i flere år produsert innhold til sosiale medier, og i 2020 var hvert tredje innlegg på Instagram reklame eller annonser, hvor halvparten av disse spilte på kropp og unødvendig seksualisering. Sophie Elise AS tjener hvert år millioner på bekostning av barn og unges psykiske helse, sier Lea Mariero.

Støtt Transit Magasin
Kjære leser. Vårt mål i Transit Magasin er å levere kvalitetsjournalistikk om globale spørsmål. Vi trenger din støtte for å kunne levere mer kritisk og uavhengig global journalistikk. Det beste bidraget er å tegne et abonnement ved å benytte en av knappene nedenfor. Det er også mulig å gi engangs støttebeløp. Tusen takk for ditt bidrag!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her