- Verden har endret seg, og å stoppe bruken av pels er i tråd med historiens gang, sier adm. dir i ELLE International, Constance Benqué (bildet). Foto: Wikimedia / Jean-Christophe Marmara / Figarophoto / CC BY-SA 4.0
Vil du lese mer om dette? Abonnement sikrer mer global journalistikk:

Din støtte er avgjørende, tegn abonnement.

ELLE er et verdenskjent motemagasin som utgis i 43 land, og utkommer i 6,6 millioner eksemplarer hver måned. Den varslede boikotten gjelder også pels på pressebilder og fra moteshow. Bladet vil heller ikke tillate bilder av pels i annonser, verken i bladet eller på nett. På nett når magasinet ut til 100 millioner unike lesere pr måned.

Dyrevernorganisasjonen Anima hyller i dag ELLE. I en pressemelding skriver organisasjonen at den forventer at avgjørelsen vil skape en dominoeffekt i norsk og internasjonal motepresse.

– Det er en helt banebrytende beslutning som ELLE har tatt. Dette sender et veldig tydelig signal til hele bransjen. Jeg er helt sikker på at dette vil skape en kjedereaksjon, og norske motemagasiner vil gå samme vei, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.

KK: – En policy vi har hatt i årevis

– Det synes jeg er flott, sier redaktør i det velkjente norske magasinet KK, Ingeborg Heldal, til Naturpress.

Bladets uttalte holdning er denne:

«KK har klare retningslinjer når det kommer til bruk av pels i egenproduserte moteserier samt på shoppingsider der vi viser produktbilder av klær og tilbehør. Pels av utrydningstruede dyr eller dyr i fangenskap vil ikke bli vist. KK viser heller ikke angoraprodukter i moteserier eller strikkeoppskrifter.»

– Dette står på trykk i hvert eneste KK som kommer ut, og har gjort det siden før jeg tok over som redaktør, så dette er en policy KK har hatt i årevis, sier Ingeborg Heldal.

- Annonse -

— Verden har endret seg

Administrerende direktør i ELLE International, Constance Benqué, uttalte dette i forbindelse med lanseringen:

– Å være engasjert i samfunnet har alltid vært en av grunnpilarene i ELLEs merkevare. Verden har endret seg, og å stoppe bruken av pels er i tråd med historiens gang. Vi håper at med dette løftet kan ELLE åpne opp for at andre medier slutter å promotere pels over hele verden, og fremme en pelsfri fremtid.

Avgjørelsen ble kunngjort på arrangement Business of Fashions 2021 VOICES i London, og kommer etter en dialog mellom eierne av merkevaren Elle, Lagardère Group, og dyrevernorganisasjoner. Retningslinjene er allerede faset inn hos 13 av 43 land, og for resten vil beslutningen tre i kraft senest fra 1. januar 2023, blir det opplyst.

Annonse
Den eneste publikasjonen som leverer global journalistikk på norsk. Støtt Transit magasin med et abonnement og sikre deg samtidig tilgang til alt innhold.