Årets Gullbarbie: Disse er best på å få ungdom til å føle seg verst

Press - Redd Barna Ungdom deler hvert år ut Gullbarbie, prisen som går til den reklame- og medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.

– Det burde ikke være vårt ansvar å rydde opp i måten reklame- og markedsføringsbransjens tjener penger på å gi barn og unge kroppspress, sier Isaac Elstad Røssnes, leder av Press – Redd Barna ungdom.

Press mener det er feil at reklame- og mediebransjen tjener penger på at ungdom får dårlig psykisk helse. Kandidatene til årets Gullbarbie nomineres basert på bruk av ensidige skjønnhetsidealer, utdaterte kjønnsrollemønster og unødvendig seksualisering.

Press er Redd Barnas ungdomsorganisasjon.

Isaac Elstad Røssnes. Foto: Press – Redd Barna Ungdom

— Vi krever at forbrukertilsynet får utvidet myndighet til å slå hardere ned på skadelig reklame rettet mot barn og unge. I mellom tid vil vi fortsette å kåre hvem som er best til å få ungdom til å føle seg verst, sier Røssnes.

Årets kandidater er Prowhitening, Ex on the Beach og ZARA:

Ex on the Beach Norge er nominert for seksualiseringen av deltakerne og måten dette fremstilles for et ungt publikum.

«Markedsføringen preges av kropp og sex, noe som gjenspeiles i programmet. Tidligere deltakere har også følt på sexpress fra andre deltakere uten at produksjonen har grepet inn. Aldersgrensen for programmet er 14 år. Serien strømmes dermed ukritisk til et ungt publikum og bidrar til en økt seksualisering i mediebildet.»

— Forholdet til sex som Ex on the Beach Norge er med på å normalisere overfor barn og unge er dypt problematisk. Kropp og sex gjennomsyrer seriens konsept på en måte som nærmest oppfordrer til sexpress. Dette tar ikke produksjonen på alvor, sier Isaac Elstad Røssnes.

Prowhitening er nominert for at de aktivt bruker influencere til å selge ideen om at hvite tenner er en nødvendighet for unge forbrukere.

«Tannbleking hos de fleste tannleger har en aldersgrense på 18 år, mens Prowhitening skriver på nettsiden deres at de “anbefaler at du er over 12 år” for å kjøpe produktet deres. Tannblekestripsene fremmer et ensidig skjønnhetsideal samtidig som produktene deres kan virke skadelig på tennene.»

Skjermdump: Prowhitening.no

— Prowhitening markedsfører seg som et trygt tannblekingsprodukt og sier ingenting om de potensielle bivirkningene til produktet. Dette gjør de gjennom influencere som barn og unge stoler på. Det er en skikkelig egoistisk måte å drive bedriften sin på, Røssnes, leder av Press.

ZARA er nominert fordi de gjennom produkter og markedsføring promoterer et ensidig skjønnhetsideal.

«Den populære kleskjeden mangler variasjon i størrelsene de tilbyr, særlig i de fysiske butikkene. I tillegg viser de lite kroppsmangfold i markedsføringen sin. ZARA sin definisjon på hvordan en “normal” kropp ser ut blir dermed veldig smal. Som europas største kleskjede målt i antall butikker burde ZARA tilby klær til alle kropper, men dette er ikke realiteten i dag.»

Skjermdump: Zara.no

“Det er ikke nytt at klesbutikker begrenser variasjon i størrelser og mangfoldet i modellene de bruker for å fremme et uoppnåelig skjønnhetsideal. Likevel forventet jeg at ZARA, som en stor og populær kleskjede, skulle ta ansvar og stå frem som et godt eksempel. Dessverre gjør de ikke det” sier Isaac Elstad Røssnes, leder av Press – Redd Barna Ungdom 

Dette er 13. gang Press – Redd Barna Ungdom deler ut Gullbarbie-prisen.

LES OGSÅ

FØLG

1,432FansLik
499FølgereFølg
834FølgereFølg
- Annonse -

SISTE NYTT