– Verdensbankens klimahandlingsplan i ferd med å løpe ut – Norge må stå på kravene

Over hundre medlemsland i Verdensbanken presser på for at bankens klimahandlingsplan, med utløpsdato 30. juni, skal utvides til neste år. USA ønsker på sin side velkommen en hverdag uten planens "ineffektive" begrensninger for bankens virksomhet.

Del denne artikkelen:
DEBATTINNLEGG | Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.

Ifølge Devex har et internt brev sirkulert den siste måneden i Verdensbanken, signert av 12 av lederne av låntakerlandgruppen G11+, med krav om videreføring av bankens klimahandlingsplan. Planen har vært ledende for bankens arbeid med utviklingsfinansiering siden 2021, og setter blant annet krav om at alle investeringer skal være i tråd med Parisavtalen. 

Over hundre stater har allerede tilsluttet seg brevet – både Brasil, Kina og Saudi Arabia har signert. Nå er det USA som står i veien for å videreføre planen.

Scott Bessent, USAs finansminister, argumenterer for at banken må gi slipp på klimafinansieringsmålet som “fostrer ineffektivitet, forkludrer økonomiske beslutninger og fjerner banken fra sitt hovedformål”. Han ønsker velkommen utløpet av klimahandlingsplanen, og forventer at banken umiddelbart skifter fokus mot bredere prosjektfinansiering.

Verdensbanken er i dag den største multilaterale klimafinansieringsinstitusjonen for utviklingsland. Uten en klimahandlingsplan vil klimafinansieringsmålet på 45 prosent kunne fjernes. Dette vil utfordre de internasjonale ambisjonene om å nå klimafinansieringsmålet på 120 milliarder amerikanske dollar innen 2030 for multilaterale utviklingsbanker, som ble lagt frem under COP29 i Baku, Aserbajdsjan. 

De fleste aksjonærer, mottakerland, og sivilsamfunnet, fortsetter å legge press på banken for å forlenge den nåværende planen. Nærmere hundre sivilsamfunnsorganisasjoner har undertegnet et felles brev til bankens ledelse der de understreket viktigheten av klimahandlingsplanen og fremhevet den nåværende situasjonen som en test av bankens troverdighet.

I regjeringens nye strategi for Norges samarbeid med Verdensbanken forplikter Norge seg til å være en “sterk stemme for klima i Verdensbanken, og stille krav om at målene opprettholdes, og jobbe for en forlengelse av gjeldende klimahandlingsplan til og med 2030”. En økende andel av norsk finansiering til prosjekter innen fornybar energi i lav- og mellominntektsland skal også gå gjennom bankens egne garantiinstitutt, MIGA. 

Det er altså sentralt for Norges egne klimafinansieringsmål at Verdensbanken opprettholder planen. 

Med under en uke igjen til utløpsdatoen, er det kritisk at Utenriksdepartementet jobber med G11+ og andre for at banken holder fast ved klimahandlingsplanen – både for å ivareta våre egne forpliktelser, og for å vise solidaritet med land som sårt trenger mer klimafinansiering. For en verden i så stor endring som den vi lever i nå, vil det å holde fast ved gamle planer være bedre enn alternativene. 

Del denne artikkelen:

LES OGSÅ

FØLG

1,627FansLik
512FølgereFølg
- Annonse -spot_img

SISTE NYTT