Ideen om en solcelledrevet buss med PC-lab er enkel og genial. Siden 2012 har bussen sørget for grunnleggende datautdanning for fattige barn og unge i Chitradurga-distriktet i den sørlige delen av India.

dsc0041414989022281498902228

Maria Julian er direktør for Chitra Don Bosco (Centre For Human Intervention And Training In Holistic Rural Action), en organisasjon som jobber for en bærekraftig måte å selvstendiggjøre marginaliserte kvinner, barn og unge.

Han har utstyrt bussen med bærbare datamaskiner, entusiastiske barn og dyktige lærere. Siden 2012 har bussen hver dag tatt runden i Chitradurga-distriktet og sørget for at fattige også får tilgang på grunnleggende datakunnskap.

Annonse
Arabiske filmdager viser det beste fra og om den arabiske verden.  Festivalens 11. utgave blir heldigital og går av stabelen 11.–17. mars på digital.arabiskefilmdager.no.
Arabiske filmdager 11.-17.mars

Fattige barn og unge, både i byene og i utkantstrøk, har ofte ikke sett en datamaskin, og hvertfall ikke prøvd hvordan de virker. Da blir det vanskeligere for dem å klare seg i en digital verden. Det er dette Julian ville gjøre noe med.

Barn og unge mellom 6 og 18 år benytter seg av tilbudet i bussene. Dessuten er bussen en etterlengetet bonus for elever som går på skoler der det er svært få datamaskiner.

I løpet av en dag underviser lærerne på bussen flere grupper med elever. De reiser rundt og henter barn som ikke går på skole. Og de besøker skoler der det er få eller ingen datamaskiner.

Ved hjelp fra selskapet SELCO har de plassert solcellepanel på taket på bussen. På den måten skaffer de nok strøm til å drive datamaskinene og er ikke avhengig av batterier eller generator. Barna lærer også hvordan solceller fungerer.

VIDEO: Her ser du hvordan opplegget fungerer i prakis:

Følg ScooNews på Facebook eller Twitter.

LES HELE SAKEN: Dette innlegget er en oversatt versjon av «Imparting computer education to underprivileged children in a self-sustainable bus», publisert på ScooNews 1. juli 2017. Innlegget er en av mange fra indiske Teacher Warriors, skrevet av Parvathy Jayakrishnan. Denne artikkelen er oversatt av Martin Johannesen og tidligere publisert på Lærerbloggen.

Kjære leser. Vi har ingen millionærer i ryggen. Våre lesere er våre viktigste støttespillere, nå trenger vi din støtte for å kunne levere mer kritisk og uavhengig global journalistikk. Det beste bidraget er et abonnement ved å benytte en av knappene nedenfor. Tusen takk!