Kommune-Norge vil hjelpe Morias flyktninger. La dem få lov!

UKAS LEDER: Transit Magasin støtter kommuneoppropet. Foto av Terje Karlsen: Eivind Oskarson. Foto av migranter: Markel Redondo / UNHCR
Annonse

Evakuer barna fra Moria! 125 norske kommuner har vedtatt å stille seg bak dette kravet. De har alle sagt ja til å hjelpe.

Nå må Jon Helgheim slutte å sitte på Dagsnytt 18 og hevde han vil «hjelpe dem der de er». Situasjonen på den greske øya Lesvos er for akutt til at norske politikere kan sitte på radio med varme høretelefoner og enda varmere mikrofon etter altfor mye prat.

I flyktningleiren Moria bodde det inntil nylig 13.000 mennesker, selv om den var bygget for 3.000. På det verste bodde det over 20.000 mennesker i leiren sies det, men ingen kan vite sikkert i kaoset. I flere år har rapportene fra leiren fortalt om ubeskrivelige boforhold. Transit Magasin har fulgt situasjonen over lang tid.

Desperate flyktninger har bodd i en overfylt leir, hvor mat og klær er mangelvare, barn som går barbeint midtvinters, toaletter som deles av 150 mennesker, søppel og avføring flyter i gatene. Overgrep. Knivstikking. Moria leir har blitt beskrevet som den verste av alle flyktningleirene på de greske øyer.

For noen dager siden ble det rapportert om 35 tilfeller av korona-smittede. Hjelpeorganisasjoner advarte allerede i mars om faren ved korona-spredning i flyktningleirene. De smittede i Moria ble satt i karantene midt i leiren, for å unngå en gigantisk covid19-katastrofe på øya.

Så tok det fyr. Natt til onsdag denne uka ble kaoset forvandlet til et brennende helvete. Ved et utrolig hell har ingen blitt drept av flammene i det tørre klimaet. 80% av leiren ble brent ned, og de flyktningene som bodde der er spredt ut over øya. Korona-smitten er utenfor kontroll.

Det er helt gratis: Ved å registrere deg med Vipps får du våre nyhetsbrev rett i innboksen 1-2 ganger per uke. Dette er en enkel støtte fra deg, og vi får flere faste lesere. Registrer deg med Vipps, helt gratis. Tusen takk!
Registrer deg med med Vipps Logg inn uten passord med Vipps!

Torsdag rapporteres det igjen om nye branner fra leiren. Det fortelles om at høyreekstreme bander står utenfor Moria leir, sammen med politiet, og stanser flyktninger fra å flykte ut av et brennende helvete.

Responsen fra Erna Solberg og regjeringen er denne; Norge skal hente hit 50 av 13.000. Da er det 12.950 igjen som ikke har noe sted å gjøre av seg. Frps Jon Helgheim mener 50 er 50 for mange. KrFs Kjell Ingolf Ropstad uttalte inntil nylig at 50 barn fra Moria er en seier – vi håper han nå står og banker på døra til sin sjef og krever mangedobling.

Hør på dette Erna: Norske kommuner KREVER å få ta imot flere flyktninger. Over 100 kommuner meldte seg allerede i mai til å ta imot barn fra Moria. Nå er tallet oppe i 125. 21 organisasjoner tilsluttet seg oppropet.

Representanter fra Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø går nå alle ut og sier at de kan ta i mot minst 50 hver seg. Oslo har sendt ut pressemelding og vil ta imot flyktninger.

Solberg-regjeringen er nå blitt en propp for en norsk befolkning som ønsker å bidra. I konkurransen om å være mest «streng men rettferdig» så har Solberg-regjeringen vunnet, men de som trenger hjelp har tapt.

«Det har blitt politisk sensitivt å ta inn barn som trenger hjelp, gi dem beskyttelse. Hva slags Europa er dette blitt», spurte FNs høykommissær for flyktninger, Filippo Grandi, i et intervju med NRK i juli.

Erna Solberg – 125 kommuner VIL hjelpe, la dem få lov. Transit Magasin støtter kommuneoppropet.


Søsteravisene Naturpress og Transit Magasin har felles lederartikkel. Denne teksten er skrevet av Terje Karlsen, ansvarlig redaktør for Transit Magasin.

Kjære leser. Vårt mål i Transit Magasin er å levere faktabasert kvalitetsjournalistikk om globale spørsmål. Vi står opp for kritisk og uavhengig global journalistikk, uten partipolitiske tilknytninger. I våre spalter får du møte folk verden rundt, gjennom reportasjer skrevet av vårt nettverk av journalister, basert i alle verdensdeler. For å kunne være nettopp denne uavhengige publikasjonen så trenger vi din støtte. Det beste bidraget du kan gi er å tegne et abonnement. Du får 10 dagers gratis prøvetid, og du får to måneder gratis om du bestiller årsabonnement. Bestill på denne lenken, eller benytt knapp nedenfor. Om du ikke ønsker et abonnement så er det mulig å gi et støttebeløp. Tusen takk for ditt bidrag!

3 KOMMENTARER

  1. En konstruktiv løsning på migrant-krisen

    Det er ingen tvil om at redaktør Terje Karlsen hadde de beste hensikter da han skrev lederen Kommune-Norge vil hjelpe Morias flyktninger. La dem få lov! i Transit Magasin, men det er heller ingen tvil om at Karlsens løsning er fullstendig uansvarlig og naiv, som ikke berører årsakene til at migranter risikerer livet sitt for å komme til Europa.

    Karlsens løsning med å bringe tusenvis av migranter fra kulturer som viser liten respekt for demokrati og ytringsfrihet løser ingen problemer, og det skaper kun større problemer med dannelse av parallellsamfunn og klankulturer. Det bør heller ikke underslås at en stor innvandring fra islamske kulturer setter ytringsfriheten vår under press, hvor vi med denne type innvandring får et samfunn med store problemer diskriminering og undertrykkelse av kvinner og seksuelle minoriteter.

    I tillegg til det kulturelle, er det også totalt økonomisk uansvarlig når vi vet at hver ikke-vestlig innvandrer i gjennomsnitt koster samfunnet 4,1 millioner kroner, som dokumentert av Finansavisen.

    Seniorforsker i SSB, Erlend Holmøy, er tydelig på hvilke enorme kostnader vi får når Karlsen og Transit Magasin er generøs med penger som ikke er sine.

    – Tallet inneholder alle skatteinntekter, fratrukket alle offentlige utgifter, sier seniorforsker Holmøy til Finansavisen. De omlag 15.400 ikke-vestlige innvandrerne som kom i 2012 betyr i sum 63 milliarder kroner utgifter, netto. Det tilsvarer to bistandsbudsjett, eller omlag halvparten av de 125 milliarder kronene som staten vil bruke av oljeinntektene i år. – Kostnaden vil bæres av gjennomsnittsnordmannen over skatteseddelen, eller i form av lavere kapasitet eller kvalitet på ulike velferdstilbud, sier Holmøy til Finansavisen

    NATOs viktigste oppgave er å beskytte sikkerheten til sine medlemsland. Med bølgen av migranter som kommer til Europa, er det tydelig at NATO i dagens form ikke er i stand til å ivareta vår sikkerhet.

    Selv har jeg vært en del av NATO, og jeg kaller meg en tidligere NATO krigshisser som har blitt en kriger for fred og demokrati, som jeg skriver om på min nettside ohrabrenje.com, det serbiske ordet for oppmuntring. Jeg har også gått inn for å legge ned NATO, som etter den kalde krigen nesten utelukkende har blitt brukt til krigseventyr, krigshandlinger som er meget tvilsomme i henhold til folkeretten.

    Fredssaken er det viktigste for meg, og det blir ikke mer fred av at vi kjøper Karlsens lettvinte løsning med å akseptere tusenvis av migranter som tar seg til Europa. Jeg tviler på om Karlsens hensikt er å oppfordre til ulovlig innvandring, men dette er den klare konsekvensen av hans retorikk.

    Når nå Norge skal inn i FNs sikkerhetsråd, vil jeg foreslå at Norge bruker sin stilling der til å arbeide for en komplett løsning for migrant-krisen, hvor vi får en resolusjon i sikkerhetsrådet, selvfølgelig støttet av Russland og Kina, hvor vi oppretter en sikker sone i Libya hvor vi kan returnere migranter som har prøvd å komme seg ulovlig inn i Europa.

    Men jeg ønsker ikke noen mislykket nasjonsbyggingsinnsats som vi har prøvd i den serbiske provinsen Kosovo eller i Irak. Vi kan ikke ta ansvar for å bygge opp Libya, og de må selv velge hva slags styreform de vil ha.

    I denne sonen vil det være FN som er ansvarlige for sikkerheten, lov og orden, og finansieringen må komme fra EU, og land som USA og Norge som var de ledende landene med å bombe Libya til helvete. For de som ikke har sett den meget gode NRK Brennpunkt dokumentaren «De gode bombene», er dette meget nyttig for å se hvorfor Norge, som et av de ledende bombelandene med 586 bomber, burde være en sentral bidragsyter for en sikker sone i Libya.

    Denne sonen har alt av fasiliteter og enkel yrkesopplæring på migrantenes lokale språk. Migranter i disse sonene vil kunne søke om politisk asyl, men her måtte det være meget strenge kriterier med at de er personlig forfulgt. Å komme fra et land med krig og uroligheter vil ikke være god nok grunn til å få innvilget asyl. EU og Schengen-landene kan etablere asyl-kontor i denne sonen, og det vil ikke være tilstrekkelig grunn at de ønsker seg et bedre liv.

    Selvfølgelig vil vi ingen i denne sonen leve under uverdige forhold som vi for eksempel ser i Moria. I en sikker sone vil de ha det de trenger av mat og husrom, selv om de ikke vil kunne bevege seg utenfor sonen. I denne sonen vil det også være god infrastruktur med flyplass slik at migranter kan returneres til sine hjemland eller naboland med lignende kultur.

    Målet med denne meningsytringen er å bidra til konstruktive løsninger på at migranter risikerer sine liv i skrøpelige farkoster, hvor mange tusen av dem drukner i Middelhavet. I en dialog med redaktør Karlsen etterlyste han en større grad av sammenheng mellom overskriften og innholdet i denne artikkelen, og han mente det ikke ville være en konstruktiv løsning å opprette en sikker sone i Libya (eller andre land utenfor Europa).

    Med all respekt for Transit Magasin og Karlsens argumentasjon om at Europa må ta en mye større del av migrantene, så er ikke dette konstruktivt i det hele tatt. Resultatet av dette blir bare at flere mennesker drukner i Middelhavet, og flere vil risikere livene sine hvis de vet at bare de kommer seg ulovlig til Europa, så vil de ha en god sjanse til å få opphold med velferdsgoder de aldri ville kunne drømme om i sine hjemland.

    Det konstruktive er at vi berger menneskeliv.

    I tillegg vil vi kunne revitalisere asylinstituttet med å gi en tydelig melding om at politisk asyl ikke er for de som vil ha større velferd. Asylinstituttet må forbeholdes de som personlig blir forfulgt av statsmakten i sine hjemland på grunn av sine meninger. Hvis migranter vet at at de blir automatisk returnert til en sikker sone hvis de prøver å komme seg ulovlig til Europa, vil de heller ikke risikere sine liv.

    Vi bør også sørge for retur i så stor grad som mulig, frivillig hvis mulig, men vi må også ha en mulighet til å returnere med tvang. Her må vi jobbe sammen med regjeringer, spesielt med den syriske regjeringen, i stedet for å innføre sanksjoner mot Assad-regjeringen. Syria trenger alle sine gode folk til å bygge sitt land etter at Norge og mange NATO land har vært med på å ødelegge landet.

    Er det mulig å diskutere konstruktive løsninger i stedet for å prøve å bøte på egen samvittighet med symbolpolitikk og meningsløse hashtagger som #50erikkenok?

    • Til Kristian Kahrs,

      Det er svært mye å ta tak i her i din replikk. Du blander folkerettslige begreper som migrant, flyktning og asylsøker. Det gjør du kanskje med vilje? Og du skriver at jeg ønsker å bringe «tusenvis av migranter». Det har jeg ikke skrevet, så her bommer du.

      Din tittel på innlegget ditt er «En konstruktiv løsning på migrant-krisen», uten å komme med noen forslag til noen kriseløsning i teksten.

      Mitt innlegg handler om flyktningkrisen i den nedbrente leiren Moria. Du snakker om en migrantkrise i et verdensbilde hvor du nok heller finner gjenklang hos Resett eller Document.

  2. Det er beklagelig at Transit Magasin ikke ønsker en seriøs debatt med å godta mitt innlegg som et selvstendig innlegg, ikke som en del av et kommentarfelt få vil lese. Hvor mange er det som leser artiklene deres? Hvor mye har dere igjen for massiv annonsering på FB? Hvordan finansieres dere? Neida, jeg blandet overhodet ikke folkerettslige begreper. Folkerett kan jeg. En migrant er en samlebetegnelse på alle typer migrasjon. De aller fleste av migrantene i Moria er ikke asylsøkere i klassisk forstand. Jeg vil tro lesere av Transit Magasin hadde hatt godt av å lese mer av Resett, Document og rights.no for å korrigere deres oppfatninger som dannes i et ensidig ekkokammer. Flere leser disse gode nettsidene enn det dere sikkert setter pris på.

Legg igjen en kommentar