Norske DNV GL trekker seg ut fra okkuperte Vest-Sahara. Dropper vindkraftsatsing i området

Illustrasjonsfoto: Vindmøller. Kilde: Flickr / USFWS/Joshua Winchell / CC BY 2.0
Annonse

I ni måneder har Støttekomiteen for Vest-Sahara vært i dialog med norske DNV GL om et hittil ikke offentlig kjent engasjement i det okkuperte territoriet. Nå skriver selskapet i en pressemelding at de trekker seg ut.

22. mars henvendte Støttekomiteen seg første gang til det norske sertifiseringsselskapet DNV GL om et engasjement som det ryktes at de hadde innledet i okkuperte Vest-Sahara.

Nå har saken fått sin foreløpige avslutning. Selskapet la i dag ut en pressemelding om at norsk UDs frarådning vedrørende Vest-Sahara ikke har “vært tilstrekkelig kommunisert i vår internasjonale organisasjon. Dette er nå rettet opp, og vi vil ikke inngå nye kontrakter for virksomhet i Vest-Sahara”.

Selskapet skriver at “pågående prosjekter avsluttes i løpet av noen måneder, den siste vindmålingsutredningen innen utgangen av 2021”.

DNV GLs oppdrag dukket i fjor vinter opp på nettsidene til et kontroversielt selskap som skal bygge energi for bitcoin-drift i de okkuperte områdene. Operatøren av prosjektet, amerikanske Soluna, unnlater å besvare brev, og har en tilnærming til konflikten som speiler den marokkanske posisjonen på konflikten. På Solunas nettsider framkommer DNV GL som partner.

Vest-Sahara ligger ved Afrikas vest-kyst. Kart: Støttekomiteen for Vest-Sahara

— Varsellampene må blinke

Ettersom Solunas nettsider inkluderer ukorrekte påstander om territoriet og konflikten, var Støttekomiteen lenge usikre på om det i det hele tatt kunne være sant at DNV GL hadde inngått noe samarbeid om det kontroversielle prosjektet.

Det er helt gratis: Ved å registrere deg med Vipps får du våre nyhetsbrev rett i innboksen 1-2 ganger per uke. Dette er en enkel støtte fra deg, og vi får flere faste lesere. Registrer deg med Vipps, helt gratis. Tusen takk!
Registrer deg med med Vipps Logg inn uten passord med Vipps!

— Vi berømmer DNV GL for å fase ut sitt prosjekt i Vest-Sahara og setter pris på at de vil avstå fra videre engasjementer i territoriet. Episoden viser hvor viktig det er at større internasjonale selskaper har tydelige policies på næringsliv i okkuperte områder, og at varsellampene blinker når man ledes inn i slikt farvann, sier Erik Hagen, daglig leder av Støttekomiteen for Vest-Sahara, om DNV GLs kuvending om bitcoin-prosjektet på okkupert land.

I 2015 dekket Bistandsaktuelt at DNV Climate Change Services avviste å gå videre med sertifisering av et vindmølleprosjekt i okkuperte Vest-Sahara. Den gang var selskapet på vei til å bistå i et prosjekt som man opprinnelig hadde fått forespeilet skulle være i Marokko, noe som ikke var tilfelle.

“Da vi besøkte prosjektet ble det klart at våre mistanker var berettiget. Da var det rimelig enkelt for vår del. Vi ga beskjed i januar om at vi ville stille oss negative til prosjektet”, uttalte Stein B. Jensen i DNV den gangen.

Marokkos utbygging av sol- og vindmølleprosjekter i de okkuperte områder pågår i høyt tempo, og utgjør i dag en viktig faktor i konflikten.

— Energiprosjektet til den amerikanske operatøren finner sted i strid med saharawienes rett til selvbestemmelse, som er en menneskerett. Det støtter også direkte opp under Marokkos planer for anneksjon av territoriet. Norske selskaper bør ikke ta del i å støtte opp under slike engasjementer, sier Erik Hagen i Støttekomiteen for Vest-Sahara.

Fortsetter virksomhet i Marokko

Utenriksminister Ine Marie Søreide Eriksen sa i Stortinget, juni i fjor at “norske myndigheter har siden 2007 frarådet at norsk næringsliv engasjerer seg i handel, investeringer, naturressursutnyttelse og andre former for næringsvirksomhet i Vest-Sahara, som ikke er i samsvar med saharawienes ønsker, og følgelig kan være i strid med folkeretten. Denne linjen ligger fast.”

«DNV GL har markedsaktivitet i mer enn 100 land. Vi har robuste interne prosedyrer som sikrer at vi følger alle lovpålagte internasjonale og nasjonale handelsrestriksjoner og sanksjoner i de markedene vi operer», sier Lars Almklov, DNV GLs direktør for myndighetskontakt, i dagens pressemelding.

Han poengterer at DNV GLs virksomhet i Marokko videreføres som normalt.

Støtt Transit Magasin
Kjære leser. Vårt mål i Transit Magasin er å levere kvalitetsjournalistikk om globale spørsmål. Vi trenger din støtte for å kunne levere mer kritisk og uavhengig global journalistikk. Det beste bidraget er å tegne et abonnement ved å benytte en av knappene nedenfor. Det er også mulig å gi engangs støttebeløp. Tusen takk for ditt bidrag!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her