Her følger en forklaring om CO2-utslipp globalt, for EU-28 og Norge. Intet nytt, men greit med en påminnelse. Først globale CO2-utslipp siden 1960. Jevnt økende utslipp, med 2020 som største avvik grunnet Covid-19.
Data til figurene i denne artikkelen er hentet fra https://globalcarbonproject.org. Enhet er milliarder tonn karbon per år (Gt-C/år).
Ser vi fremover og har som mål å begrense global oppvarming til 1,5 eller 2 graders oppvarming, må globale CO2-utslippene raskt ned, se blå kurver som eksempler. Vi er milevis fra 1,5- og 2-gradersmålene; kutt tilsvarende årlig Covid-19 må til for å nå 2-gradersmålet. 1,5-gradersmålet kan vi glemme.
Det er selvsagt langt flere mennesker på jorden i dag enn i 1960, ca. 3 mrd vs 8 mrd. Så økte utslipp er som forventet. Ser vi på utslipp per hode, og starter med EU28-landene (inkludert UK), ser ting bedre ut. EU28 følger den øverste utslippskurven frem i tid, som tilsvarer 2 graders oppvarming:
Ser vi på CO2-utslipp per person globalt (brun farge under), har hver verdensborger (noe) høyere CO2-utslipp i dag enn tilbake i tid. Denne økningen må snu, illustrert med de to kurvene som går ut fra globalt CO2-utslipp per person i 2022 (kurvene tilsvarer 1,5 og 2C-målene):
CO2-utslipp per person fra Norge sammenlignet med globale utslipp og utslipp fra EU28 viser at vi henger etter EU, og at fremtidige utslippskutt må styrkes for at Norge følger 2C-kurven (mørk rød kurve):
Kurvene som illustrerer fremtidige CO2-utslipp i tråd med 1,5- og 2-gradersmålene antar at alle stater (eller alle personer) bidrar på lik linje med utslippskutt, uavhengig av historiske utslipp og dagens levestandard. Stater med lave historiske utslipp vil nok mene dette er urimelig.
I tillegg står de 10 prosent rikeste av jordens befolkning for (sannsynligvis) nær halvparten av de globale klimagassutslippene. Så om global befolkning er en utfordring, er utfordringen enda større for de rikeste av oss, Norge inkludert. Ikke altfor optimistisk dette.
Av: Helge Drange, professor ved Bjerknessenteret for klimaforskning
Denne teksten er en gjengivelse av en Twitter-tråd fra Helge Drange, gjengitt i Transit Magasin med tillatelse.