Foto: Bendik Østbye Johannessen

«Jeg har brukt millioner av klosser», sier den amerikanske kunstneren, Nathan Sawaya. «Jeg aner ikke hvor mange, men det er millioner.»

I sine to studioer — et på Manhattan og et i Los Angeles — har Sawaya estimert at han oppbevarer 1,5 millioner legobrikker i hvert studio Han er således sannsynligvis det enkeltmenneske i verden med flest LEGO-brikker.

Transit Magasin har besøkt Hadeland Glassverk for å oppleve utstillingen som står på Jevnaker til 15. september. Dette er en utstilling som garantert passer for både voksne og barn og uansett hvor man plasserer seg i diskursen om hva som kan kalles kunst, er det en fin måte å invitere barn inn på museer og introdusere dem for samtaler om kunstverk og politikk.

Utstillingen Art of The Brick har turnert i over 100 byer i 24 land når den kommer til Norge. Utstillingen har kommet inn på CNNs liste over Må se utstillinger og er nå utstilt over to etasjer og flere rom på Hadeland Glassverk. Med over en million klosser og hundre verk begeistrer kunstneren store og små.

(Artikkel fortsetter etter foto.)

Rommene er inndelt etter temaer, som utrydningstruede dyr, kjente kunstnere som Munch, Van Goghh og Michelangelo, og menneskets tilstand. «Heldigvis finnes det ingen regler innenfor kunst», mener Sawaya som i 2012 ble kåret til den 8. mest populære kunstneren i verden med bestillinger fra samlere, toppidrettsprofiler og kjendiser. Figurene hans har vært utstilt på en rekke kjente gallerier.

Om kunstutrykk skapt av LEGO faktisk er kunst, er det sikkert mange meninger om, men at verkene berører er det ingen tvil om. Det er uansett en bragd å bygge dyr i autentisk størrelse, som den store isbjørnen, med 50.726 klosser, uten at de faller sammen. Jeg tar meg selvsagt i å lure på hvordan han får det til uten at det raser, særlig under transporten. 

«Jeg har brukt millioner av klosser. Jeg aner ikke hvor mange, men det er millioner.»


Nathan Sawaya

Dreams are bulit, one brick at a time, sier kunstneren selv, som egentlig er utdannet advokat, men som sier at han ville bort fra advokatpulten og ned på gulvet. Da Sawaya var liten gutt ønsket han seg en hund mer enn noe annet i verden, da han ikke kunne få det bygget han seg en legohund i ekte størrelse. 

Hvert kunstverk i utstillingen The Art of The Brick, har en kanskje noe overforklarende beskrivelse og tittel der vi blir fortalt hva vi skal tenke og føle om kunsten. Som voksen og kunstinteressert kan dette oppleves noe belærende og gir lite rom for tolkning, men for de som har med seg barn som nettopp har lært å lese selv er dette en fin vei inn å diskuter hva verket kan handle om. Ved verket Devil Wings, et fargerikt par vinger, kan vi lese: Celebrate difference. If everybody looked and was the same it wouldn´t be a very interesting world, would it? 

(Artikkel fortsetter etter foto.)

Lego har blitt stadig mer populært, også blant voksne, de siste årene. Selv har vi både et Eiffeltårn, som er like høyt som meg, og en rekke blomsterbuketter og orkideer, som ofte tas for å være ekte, i stuen, men det sitter langt inne å kalle akkurat det kunst. Meditativt er det ingen tvil om at byggeprosessen er, men kunst er usikkert.

I en tid der vi er omringet at støy og uro, er det kanskje ikke så viktig hva man kaller det. Å skape slike rom, hvor barn inviteres inn i en utstilling uten interaktiv deltagelse, lydeffekter eller ting som skal trykkes på, et deilig avbrekk. I stillhet går mennesker mellom halvannet og nitti år sammen med oss og kikker og kommenterer det de ser. I et eget område etter utstillingen, blir publikum invitert inn til å bygge og finne sin egen kreativitet. «De fleste har ikke en marmorblokk hjemme, men jeg håper at i dag vil de føle seg inspiert til å ta noen LEGO-klosser og tråkke opp nye stier», sier Sawaya. 

Foto: Bendik Østbye Johannessen

Nathan Sawaya er ikke den første kunstneren til å bruke LEGO som uttrykksform. Også den kinesiske kunstneren Ai Wei Wei er kjent for sine sterke politiske uttrykk i LEGO, en kunstform han har brukt siden 2007. Den politisk forfulgte kunstneren understreker viktigheten av å bli forstått av barn og å trekke dem inn i kunstrommet. I Norge har kunstverket i sin helhet skapt av LEGO, der den druknede to år gamle gutten, Alan Kurdi, ligger på stranden i rød t-skjorte, vært utstilt på Kaviarfabrikken i Henningsvær.

Wei Wei har brukt LEGO til å kritisere det kinesiske regimet og i 2015 nektet LEGO ham å kjøpe en stor bestilling klosser i forkant av en utstilling på National Gallery of Victoria fordi den var for politisk. Dette resulterte i en bevegelse der mennesker fra hele verden donerte sin LEGO under hastagen #LegosForWeiwei. 

Også i utstillingen av Sawaya på Hadeland opplever vi bruken av LEGO som politisk budskap. Sawaya viser oss utrydningstruede dyr og mennesker som river murer og sprenger grenser. Et av de første kunstverkene som møter oss er et fredstegn. Lego kan nok ikke redde verden, men den kan uten tvil vise oss hva vi det er mulig å bygge om vi bare klarer å holde støyen ute. 

Vi anbefaler en tur til Hadeland Glassverk en time utenfor Oslo for en utstilling som passer for alle. 

En Passant – Transit Magasins faste kulturspalte. Her er Kristina Quintano spaltist og redaktør. Les alle saker i denne spalten her.