Dette er en markering for global journalistikk på norsk

Er det mulig å publisere et nettmagasin som rendyrker global journalistikk, på norsk? Vi tar utfordringen!
Annonse
Kommentar, illustrasjon (8)
Er det mulig å publisere et nettmagasin som rendyrker global journalistikk, på norsk? Vi tar utfordringen!

UKAS LEDER: Som nystartet magasin er det lov å markere noen milepæler underveis. Denne uka tok vi steget inn i Fagpressen, et av mange skritt på veien for å levere global journalistikk på norsk.

Denne ukas styremøte i Fagpressen godkjente vår søknad om medlemskap. Dette ser vi i Transit magasin på som en anerkjennelse av vårt bidrag til å levere grundig, etterrettelig og uavhengig journalistikk om globale spørsmål.

Vi er det eneste uavhengige redaksjonelle magasinet på norsk i dag med et gjennomgående globalt perspektiv på temaer som bistand, nødhjelp, menneskerettigheter, migrasjon, flukt, klima, miljø, teknologi, kunnskap & utdanning, næringsliv, sikkerhetspolitikk og fredspolitikk – og alt i skjæringspunktet mellom disse. Intet mindre.

Transit magasin har som mål å gjøre verden litt mindre fremmed; vi ønsker å levere møter med folk, verden over, gjennom reportasjer og intervjuer, på norsk, til et bredt publikum. Vi vil fortelle om hvordan verden påvirker Norge, og hvordan Norge påvirker verden.

Ingen andre magasiner i Norge i dag rendyrker den uavhengige globale journalistikken. Vi har brukt dette første halvannet året til å ta magasinet solide steg i riktig retning.

Det er helt gratis: Ved å registrere deg med Vipps får du våre nyhetsbrev rett i innboksen 1-2 ganger per uke. Dette er en enkel støtte fra deg, og vi får flere faste lesere. Registrer deg med Vipps, helt gratis. Tusen takk!
Registrer deg med med Vipps Logg inn uten passord med Vipps!

Javisst har vi en lang vei igjen å gå, men vi jobber hardt for å levere gode reportasjer om dagsaktuelle globale temaer. Etter at vi i august 2018 gikk på lufta under navnet Transit magasin har vi stadig profesjonalisert driften. Vi utvikler oss redaksjonelt, vi jobber med å videreutvikle våre redaksjonelle produkter, og vi har planer om å levere stadig bedre journalistikk også i 2020.

Å ta steget inn i et kollegialt miljø som del av Fagpressen er derfor en liten milepæl som vi mener er verdt å markere. Dette betyr at vi anerkjennes som ett av 220 norske fagutgivelser, og blir dermed del av et nettverk av rundt 1200 utgivere, redaktører, journalister og markedsansatte.

Gratulerer til redaksjonen, det er virkelig inspirerende å få jobbe sammen med dere! Gratulerer til samarbeidspartner og kollega Kjetil F. Aasmundsson, jeg synes vi har fått til mange resultater gjennom året på lag. Takk til redaksjonsrådet, og takk til alle som har bidratt for Transit magasin det siste halvannet året.

Transit magasin drives etter magasinets formålsparagrafRedaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten. Fra 2020 skal aksjeselskapet skal ha inn flere på eiersiden, og eierandeler vil bli lagt ut for salg på nyåret.

Og du: Journalistikk koster penger, støtt oss via Vipps; velg kjøp og betal, søk opp 536479. Alle beløp, små og store, går uavkortet til å lønne våre journalister utenlands.

Søsteravisene Naturpress.no og TransitMagasin.no har felles lederartikkel. Publiseres hver torsdag.

Kjære leser. Vårt mål i Transit Magasin er å levere faktabasert kvalitetsjournalistikk om globale spørsmål. Vi står opp for kritisk og uavhengig global journalistikk, uten partipolitiske tilknytninger. I våre spalter får du møte folk verden rundt, gjennom reportasjer skrevet av vårt nettverk av journalister, basert i alle verdensdeler. For å kunne være nettopp denne uavhengige publikasjonen så trenger vi din støtte. Det beste bidraget du kan gi er å tegne et abonnement. Du får 10 dagers gratis prøvetid, og du får to måneder gratis om du bestiller årsabonnement. Bestill på denne lenken, eller benytt knapp nedenfor. Om du ikke ønsker et abonnement så er det mulig å gi et støttebeløp. Tusen takk for ditt bidrag!

Legg igjen en kommentar