Annonse

I den samme timen som klokkene ringte ut året 2020 og fyrverkeriet lyste opp himmelen, reddet mannskapet på det spanskflaggede skipet Open Arms 169 mennesker som var i ferd med å drukne, 85 nautiske mil nord for Libya. Båten var en lekter med to dekk der blant annet 40 mindreårige, inkludert 6 babyer var stappet inn i båtens hulrom. De fleste av de reddede var fra Eritrea, men også tre år gamle Marquen fra Etiopia var blant dem som ble reddet denne natten.

Før redningsskipet rekker å seile ut av den sentrale delen av Middelhavet, er nok en båt i havsnød. Det 79. oppdraget for den spanske redningsorganisasjonen ender med at 96 mennesker til blir plukket opp av havet 110 nautiske mil nord for Libya. I denne båten var de fleste fra Eritera, men også mennesker fra Sudan, Syria og Egypt var blant dem som ble plukket opp.

Det er ti år siden den arabiske våren begynte, mennesker fra Syria er fortsatt ute og går. Nettopp derfor er det så viktig at ingen politikere uimotsagt får hevde at det ikke finnes mennesker om bord i båter som flykter over Middelhavet, som ville fått opphold i Norge. Det vet vi ingenting om før de er reddet og faktisk har fått sin asylsøknad rettmessig behandlet.

Den andre januar har Open Arms 265 mennesker om bord på et 37 meter langt skip. Det er midt på vinteren og iskaldt. Jeg har selv vært om bord i dette skipet og kan garantere at dette ikke er et sted vi ville ønsket å ha våre barn på dekk. Det haster å få tildelt en trygg havn. Den fjerde januar poster mannskapet om bord bilde av en regnbue som strekker seg over Porto Empedocle, en by vest for Licata på Sicilia. Skipet har fått tildelt en trygg havn. Denne gangen har det gått relativt fort.

De neste 14 dagene er det ingen redningsskip i den sentrale delen av Middelhavet før det norskflaggede skipet Ocean Viking setter ut fra Olbia på Sardinia. Klokken 07.50 om morgenen den 20. januar mottar skipet et nødanrop, og søkeflyet Moonbird, som opereres av tyske Sea Watch, melder om at den såkalte libyske kystvakten er på vei mot menneskene i havsnød. Ocean Viking tilbyr seg å hjelpe med søk og redning, men da de ankommer stede,t er det eneste de finner en tom gummibåt. Allerede samme formiddag er menneskene fra denne båten tvunget tilbake til Libya. Neste morgen mottar derimot Ocean Viking nok et nødanrop, denne gangen rekker de frem før libysk kystvakt, og på noen timer har de reddet 119 mennesker. Både libysk, maltesisk og italiensk kystvakt får melding om at menneskene er reddet, og at de kommer til å søke om en trygg havn.

Det er helt gratis: Ved å registrere deg med Vipps får du våre nyhetsbrev rett i innboksen 3-4 ganger per uke. Dette er en enkel støtte fra deg, og vi får flere faste lesere. Registrer deg med Vipps, helt gratis. Tusen takk!
Registrer deg med med Vipps Logg inn uten passord med Vipps!

De neste timene er det to gummibåter som er i ferd med å gå under, Ocean Viking rekker frem i tide, og et døgn etter har de reddet 106 mennesker til. På årets første redningsoppdrag reddet Ocean Viking 374 mennesker i havsnød, blant dem 131 enslige mindreårige, 35 små barn, 21 babyer og to gravide kvinner. Jeg tror vi kan begynne med å legge debatten om at det kun er menn i disse båtene død, en gang for alle.

Den 24. januar ble Ocean Viking tildelt Augusta på Sicilia som trygg havn. Alle om bord testet negativt på koronaprøvene og ble videre satt i karantene. Det samme gjorde skipet. Noe som betyr at det i skrivende stund ikke befinner seg et eneste redningsskip i den sentrale delen av Middelhavet. Til dem som fortsatt tror at redningsskip fungerer som en pull-faktor, minner jeg om at Middelhavet er 2,5 millioner kvadratkilometer stort. Ingen setter sine barn i en gummibåt fordi det kanskje ligger et 37 meter langt redningsskip tre dagers reise unna.

Menneskene som ble reddet av Open Arms og Ocean Viking, var de heldige. Ingen vet hvor mange mennesker som drukner og går under radaren. Ingen vet hvor mange båter som setter ut fra kysten av Libya, Tunisia, Marokko og andre deler av Nordvest-Afrika som aldri rekker, eller har utstyr i båten til, å søke om hjelp, men vi vet at minst 100 mennesker er bekreftet druknet i årets første måned. Den 25. januar kunne man lese på Budbringeren fra Helvete at 17 mennesker nettopp hadde druknet i et forlis der 82 mennesker ble plukket opp av libysk kystvakt og returnert til Libya.

Samtidig ble en båt med 70 mennesker reddet av det italienske supplyskipet Asso Trenta som var på vei til Sabratha. Asso Trenta fikk nesten umiddelbart legge til på Lampedusa. To timer etter at menneskene om bord var satt i land, fikk skipet seile videre, uten karantene. Asso Trenta er nesten identisk med skipet Ocean Viking, men de to skipene blir behandlet helt ulikt. Det er nærliggende å tro at Italias havner gjør det vanskeligere for skipene som er registrert som redningsskip, enn for dem som er registrert som handelsskip.

Souleymane fra Guinea er et av ofrene i forliset som krevet 43 liv utenfor Libya forrige uke. Dette var hans fjerde forsøk på å krysse Middelhavet etter å ha levd under grusomme forhold i Libya i tre år. Etter de andre forsøkene på å krysse Middelhavet ble han stoppet av den såkalte libyske kystvakten og dratt med tilbake til Libya. Her ble han plassert i leirene Tajourah og Zouara. Souleymane ble systematisk torturert. Han forsøkte å komme seg tilbake til Guinea, men å ta seg ut av Libya er nærmest umulig.

På tirsdag for en uke siden, ved daggry, gikk Souleymane om bord i en liten båt i Zouara for å prøve å nå Europa nok en gang. Noen timer etter at de satte ut, ble været dårlig og sjøen høy. Båten kantret, og Souleymane falt i vannet. Han kunne ikke svømme. En av vennene hans, Moussa, en sterk svømmer, trakk ham ut av bølgene og fikk ham tilbake om bord i båten.

Men så traff en ny bølge. På dette tidspunktet holdt Souleymane seg fast i en av bøyene rundt kanten av båten. «Jeg er sliten, jeg klarer ikke holde meg fast lenger», var de siste ordene han sa til vennen Moussa. Noen sekunder senere gled kroppen hans ned i vannet.

Souleymane ble 18 år.

Denne artikkelen er skrevet av Kristina Quintano, Budbringeren fra Helvete/Middelhavskorrespondent.

Kristina Quintano, for mange kjent som stemmen bak Facebookbloggen Budbringeren fra Helvete, har i snart tjue år dokumenterte båtflyktningers reiser over Middelhavet. Hun har base i Oslo og Malta og er ny fast spaltist i Transit magasin. Fra januar 2021 vil du kunne lese månedlige oppdateringer fra situasjonen i Middelhavet og langs andre aktuelle fluktruter.

LES OGSÅ:

Støtt Transit Magasin
Kjære leser. Vårt mål i Transit Magasin er å levere kvalitetsjournalistikk om globale spørsmål. Vi trenger din støtte for å kunne levere mer kritisk og uavhengig global journalistikk. Det beste bidraget er å tegne et abonnement ved å benytte en av knappene nedenfor. Det er også mulig å gi engangs støttebeløp. Tusen takk for ditt bidrag!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her