En elektrisk rickshaw smyger seg gjennom en tettpakket gate i byen Amritsar i det nordlige India. Flere og flere indiske rickshaws blir nå elektriske. Foto: CCBY shankar s
En elektrisk rickshaw smyger seg gjennom en tettpakket gate i byen Amritsar i det nordlige India. Flere og flere indiske rickshaws blir nå elektriske. Foto: CCBY shankar s

Indiske byer er beryktet for voldsom trafikk, hvor kaos og bilkøer hersker. Veiene er fylt med biler, motorsykler, busser, fotgjengere og løse kyr som snor seg mellom hverandre for å komme gjennom kødannelsen. Det er på tross av at India har veldig få biler og større kjøretøy sammenlignet med innbyggertallet, 18 for hver 1000 inder. I Norge er tallet omtrent 500 per 1000 nordmenn [SSB].

I stedet kjører de billigere og mindre kjøretøy som lettere kan snike seg gjennom trafikken: 79 prosent av de motoriserte kjøretøyene er tohjulede. Og så er det selvfølgelig rickshawen, den lille, trehjulede arbeidshesten som frakter både en hel familie og vareleveranser gjennom trafikkaos og smale, krokete gater.

I gamle dager var det bærere, rickshaw walahs, som trakk vognene frem med fotkraft. Senere kom det pedaler på de fleste vognene, så forbrenningsmotor og nå er det elektriske rickshaws som stormer frem.

Ifølge International Energy Agency er det nesten 2,4 millioner e-rickshaws, som de kalles, i India. Det gjør dem til verdens nest største flåte av elektriske kjøretøyer, kun overgått av Kina.

Annonse
Arabiske filmdager viser det beste fra og om den arabiske verden.  Festivalens 11. utgave blir heldigital og går av stabelen 11.–17. mars på digital.arabiskefilmdager.no.
Arabiske filmdager 11.-17.mars

Pisk og gulrot

Utbredelsen av e-rickshaws har primært vokst fram organisk, uten støtte, fordi batterier blir billigere og billigere. De ble lovliggjort i 2015, men det er først det siste året at den indiske regjeringen selv har begynt å presse kraftig på for å gjøre de utbredt.

Det skyldes flere ting. Det hjelper selvfølgelig på klimaet hvis forbrenningsmotorer blir skiftet ut med batterier, så lenge strømmen er grønn. Selv om kull fortsatt dekker mer enn halvparten av Indias elektrisitetsproduksjon, så har landet svært ambisiøse klimamål og har mer enn fordoblet kapasiteten siden 2014. Andelen fornybar energi utgjør nå 35,9 prosent av den totale strømproduksjonen. 

Dessuten lider mange av Indias byer av en voldsom luftforurensning som er ekstremt helseskadelig. Av 20 av de byene med høyest luftforurensning i verden, var 14 av byene i India i 2019. Så jo færre forbrenningsmotorer på gaten, jo bedre.

Derfor bruker myndighetene nå både pisk og gulrot for å få sjåførene til å skifte til e-rickshaws. De senker avgifter, gir et kontanttilskudd og har lovfestet at alle nye trehjulede kjøretøy skal være elektriske fra 2023, mens tohjulede står for tur i 2025. Selv om det kanskje ikke hjelper på trafikkaoset så er det likevel gode nyheter for både klimaet og folkehelsen.

Oversatt av: Julie Trulsvik Rasmussen / Verdens Beste Nyheter

Kjære leser. Vi har ingen millionærer i ryggen. Våre lesere er våre viktigste støttespillere, nå trenger vi din støtte for å kunne levere mer kritisk og uavhengig global journalistikk. Det beste bidraget er et abonnement ved å benytte en av knappene nedenfor. Tusen takk!