32 mennesker tilbrakt tre hele dager på sjøen før kaptein Vasyl Maksymenko med mannskapet på containerskipet KARINA reddet dem. Foto: SeaEye / MoChara / RefugeeRescue
- Annonse -
FIVH søker fundraisere

De siste årene har handelsskip i stadig økende grad nektet å plukke opp flyktninger i havsnød fordi det utsetter deres videre reiser og leveranser. Til tross for at Safety of Lives at Sea-konvensjonen (SOLAS) er tydelig når det gjelde søk og redning på havet, drukner det mennesker selv når vi vet nøyaktig hvor de er.

En ukrainsk kaptein har skjønt hva nød og flukt betyr; I går reddet han 32 liv i Middelhavet 55 nautiske mil nord for Libya; En trebåt med 32 mennesker på flukt var i ferd med å synke i 4 meter høye bølger. De hadde tilbrakt tre hele dager på sjøen da Kaptein Vasyl Maksymenko med mannskapet på containerskipet Karina reddet dem.

- Annonse -

Kapteinen nektet å bringe flyktningene tilbake til Libya, med henvisning til flyktningkonvensjonen og understreket at det er en menneskerett å søke asyl. Med dette minner han om vår egen Kaptein Arne Rinnan på Tampa for 20 år siden

T.v. kaptein Vasyl Maksymenko ombord containerskipet Karina. Foto: SeaEye / MoChara / RefugeeRescue

I dag onsdag 30. mars tok redningsskipet Sea-Eye 4 over de 32 flyktningene fordi de er bedre rustet med forsyninger og legehjelp som redningsskip. Sea-Eye fikk hjelp av den mindre båten Mo Chara for å overføre menneskene. Sea-Eye 4 er nå på vei mot Malta i håp om å få sette igjen menneskene der.

Malta har både ankomster sjøveien og tar sin andel flyktninger fra Ukraina.

Transit magasins korrespondent Kristina Quintano flyr til Malta fredag 1. april for å følge opp situasjonen i Middelhavet og blir værende der ut april. I tillegg til å bistå i leire skal hun også dokumentere Pave Frans besøk på øya. Den katolske paven besøker Malta ens ærend for å rette søkelys mot mennesker på flukt.

- Annonse -Frontrunner.site
- Annonse -
- Annonse -
Støtt global journalistikk, tegn abonnement på Transit magasin