– Vi i Leger Uten Grenser er så fantastisk imponert og stolte over alle de som i år har støttet årets TV-aksjon. Dette resultatet er over all forventning og vi er helt overveldet av både engasjementet og givergleden i år, sier generalsekretær i Leger Uten Grenser Lindis Hurum, i en pressemelding.
Deler av de innsamlede midlene skal gå til søsterorganisasjonen Drugs for Neglected Diseases initiative (DNDi), som jobber med å forske på, og utvikle medisiner mot glemte sykdommer.
Næringslivet samlet inn 40 millioner kroner. Skoler og barnehager samlet inn mer enn 18 millioner kroner. 95 millioner kom inn på bøssene, av dette var 40 millioner kontanter.
Til sammen ble det samlet inn 266.202.750 millioner kroner til Leger Uten Grenser og DNDi.
Mottoet for tv-aksjonen 2022 er «Grenseløse sykdommer – glemte pasienter».
Regjeringen bidrar med 50 millioner til årets tv-aksjon
– TV-aksjonen til Leger uten grenser og det engasjementet folk over hele Norge viser for glemte kriser er en inspirasjon for mange av oss, sier utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim, i en pressemelding, som på vegne av regjeringen kunne overrekke årets tv-aksjon 50 millioner kroner.
– Etter to år med pandemi er det krystallklart at smitte og alvorlige sykdommer rammer hele verden. Sykdommer kjenner ingen landegrenser. Derfor er årets tv-aksjon så viktig, sier Tvinnereim.
Leger Uten Grenser tar ikke imot statlige midler, etter prinsipper om uavhengighet. Derfor er det organisasjonen DNDi som mottar regjeringens pengegave på 50 millioner kroner. DNDi ble blant annet startet av Leger Uten Grenser i 2003, og de to organisasjonene jobber tett sammen.
– Neglisjerte sykdommer får sjeldent oppmerksomhet i media, og pasientene som rammes blir ignorert av den tradisjonelle legemiddelindustrien. Gjennom årets TV-aksjon har vi greid å skape oppmerksomhet rundt tematikken, noe som er viktig i seg selv. Ikke minst har det kommet inn millioner av kroner som vil gå rett til arbeidet vårt med å utvikle effektive, trygge og billige medisiner i årene som kommer, forteller Bernard Pécoul, tidligere direktør og grunnlegger av DNDi.
– Vi er utrolig stolte over å få være en del av et så stort og meningsfullt arrangement. Vi er veldig takknemlige for engasjementet til de frivillige bøssebærere som har tatt seg tid til å gå dør til dør, og generøsiteten til giverne. Dette er ekstraordinært, sier Pécoul.
Midlene fra TV-aksjonen vil bli brukt til å rykke ut og bekjempe sykdommer i Kongo, Den sentralafrikanske republikk, Sierra Leone og Bangladesh.